Ahol nem csupán az ördög öltözik Pradába, ott a divat új értelmet nyer, és a stílus határok nélkül bontakozik ki.

Moszkvában és Szentpéterváron, sőt még Novoszibirszkben is a legfelsőbb ezer (vagy akár százezer) is megfizethető. Milyen áron? Nos, körülbelül egyharmaddal borsosabb áron, mint a világ bárhol máshol. De az oligarchák számára ez nem jelent problémát.
Felmerül a kérdés, hogy vajon a "nép" körében milyen reakciókat vált ki ez a jelenség a kommunista-vadkapitalista birodalomban. Ha esetleg felháborodást is kelt, azt a helyi orosz napilapok nem tükrözik. Oroszország gazdasági helyzete nem éppen fényes, a nyugati márkák tömeges távozása ellenére azonban egy szűk, de jómódú réteg továbbra is jelentős összegeket költ olyan luxusmárkákra, mint Tiffany, Gucci, Balenciaga és Prada – számol be róla a Kommerszant című orosz lap.
A külföldi termékeket forgalmazó orosz márkák népszerűsége egyre inkább felfelé ível: a CDEK.Shopping, amely a nemzetközi áruszállításra specializálódott, arra a megállapításra jutott, hogy 2025 első felében az orosz vásárlók a külföldi luxuscikkek iránti kereslete megduplázódott. A luxusáru szegmens teljes forgalma elérte a 175,2 millió rubelt, ami 101%-os növekedést jelent a tavalyi év hasonló időszakához képest. Érdekes, hogy az egy rendelésre jutó átlagos költés, 58 ezer rubelre csökkent, ami arra utal, hogy bár a vásárlások volumene nőtt, az egyes vásárlások értéke valamelyest mérséklődött.
A megrendelések terén továbbra is a neves nyugati brandek dominálnak: a Tiffany & Co, a Gucci, a Balenciaga, valamint a Miu Miu, amely a Prada portfóliójába tartozik. Az orosz vásárlók különösen kedvelik ezeket a márkákat, amikor kiegészítőkről és ékszerekről van szó, még ha ezek az árucikkek a többi márkához képest meglehetősen borsos áron kínálkoznak. Azonban a márkaáruk jól ismert jellegzetességei és az az általuk képviselt státusz a lényeges tényezők. E kör tagjai gyakran hasonló stílusban öltözködnek. Lehet, hogy egy távoli szibériai faluban nem mindenki ismeri fel, hogy a karkötő Tiffany-tól vagy a kabát Prada-tól származik, de ez a közönség nem is ők.
Ráadásul ezek az árucikkek online is kényelmesen megrendelhetők. Egy Miu Miu napszemüveg 50-80 ezer rubelért, egy Gucci Ophidia táska 70-300 ezer rubelért - mérettől függően -, egy Tiffany & Co. Return to Tiffany karkötő - 50-370 ezer rubel - volt a legkeresettebb.
Hozzá kell tenni, hogy a luxusra kiéhezett oroszok - illetve azok bizonyos köre - már a kilencvenes években bolondult a világmárkákért, és a vodkáért való sorbanállás közben erről álmodozott, miközben ezeket a holmikat csak többnyire feketén, illetve dollárboltokban lehetett beszerezni. De ez nem okozott gondot, mert minden utcasarkon állt egy rozoga bódé, ahol rubelt dollárra lehet váltani, immár legálisan. Egy idő után azt se firtatta senki, honnan, milyen - nyilvánvalóan illegális - forrásból ered az a sok rubel, mint ahogy ma sem. Csak akkor ez még furcsább volt, hiszen egy nyugdíj olykor tíz dollárt tett ki.
A luxus termékek ára ma különösen megugrott, és Moszkvában akár egyharmaddal magasabbak, mint a világ legdrágább városaiban – számol be erről a sajtó. Az árak nem csupán a legexkluzívabb márkákra vonatkoznak: például egy Stone Island pulóver ára online körülbelül 50-60 ezer rubel, míg egy Jil Sander póló akár 25-180 ezer rubelért is beszerezhető. Bár a nemzetközi cégek visszavonultak, vagy bezárták oroszországi boltjaikat, a kereslet továbbra is erős, és a termékek iránti érdeklődés nem csökkent.
Az orosz luxuscikkek iránti kereslet növekedése mögött több kulcsfontosságú tényező áll: a rubel erősödése, a nyugati cégek Orosz Föderációból való távozása után jelentkező elhalasztott igények, valamint a lakosság egyes szegmenseinek jövedelmi helyzetének javulása - nyilatkozta a médiának Artur Gafarov, a Vállalkozásfejlesztési és Gazdaságfejlesztési Intézet vezetője. Ezen felül, a luxusmárkák divatcikkei nem csupán presztízst képviselnek, hanem figyelemre méltó befektetési lehetőségeket is kínálnak: a limitált kiadású termékek néhány év múlva jelentős nyereséggel értékesíthetők.
Jelenleg számos prémium márka tapasztal növekedést eladásaik terén az Oroszország határos, többségében posztkommunista államokban, mint például Kazahsztán. A Richemont holding orosz leányvállalata, amely olyan neves neveket foglal magába, mint a Cartier és a Montblanc, 2023-ban aktívan belefogott az ékszer-nagykereskedelem fejlesztésébe Kazahsztánban. Tavalyi bevétele 19 százalékkal, összesen 986,6 millió rubelre emelkedett. A Tiffany & Co. is hasonlóan kedvező eredményekről számolt be.
Gafarov szerint ugyanakkor az orosz luxuscikk-piac az elmúlt években több mint a felére zsugorodott (a háború, mint ok, nincs említve), a 2021-es 4,3 milliárd dollárról 2024-re 2,06 milliárd dollárra. Miközben harmadával többe kerülnek a luxusmárkák, mint Amerikában vagy Európában.
A csökkenés okai között szerepel az Oroszországba történő szállítási korlátozás, a vásárlók számára ismerős márkák távozása, valamint hogy az állampolgárok a megtakarításaikat inkább bankbetétekben tartják, ahelyett, hogy ilyen vásárlásokra költenék azt.
A következő években a piac biztosan nem fog robbanásszerű ütemben növekedni - elvégre sem az ország, sem a világgazdasági helyzet nem kedvez a luxuscikkek fogyasztásához - mondja Lídija Alekszandrova, az MVM Csoport (nem összetévesztendő a magyar állami villamosenergia-ipari vállalattal - a szerk.) divatigazgatója.
Azok az oroszok, akik eddig nyugati luxuscikkeket vásároltak, egyre nagyobb érdeklődést mutattak a kínai áruk iránt. A CDEK.Shopping szerint eme árucsoportból az Egyesült Államok részesedése 2024 első negyedévében 64 százalék volt, azóta folyamatosan csökkent, és 2025 második negyedévére elérte a 37 százalékot. Ugyanakkor Kína 21 százalékról 27-re növelte a részesedését. A hongkongi luxuscikk-rendelések aránya meredeken nőtt: 2 százalékról 14 százalékra.
Az orosz fogyasztók kínai luxuscikkek megrendelése iránti érdeklődése összefüggésben állhat bizonyos kiskapuk keresésével, hogy márkás termékeket vásárolhassanak alacsonyabb áron - jegyzi meg Lídija Alekszandrova. A szakértő szerint Ázsiában hatalmas vintagecikk-készlet rejtőzik, amelyek iránt most élénk a kereslet.
A fogyasztók luxusmárkák másolatait is rendelnek Kínából, amelyek az eredetinél sokszorosan olcsóbbak. Ahogy Jekatyerina Kosarjeva, a VMT Consult piackutató ügynökség ügyvezetője megjegyzi, ezek a holmik különösen a fiatalok körében keresettek, akik általában kevesebb figyelmet fordítanak a márkára. "A Zoomerek, akik közül a legidősebbek már 30 év körüliek, többnyire sokkal kevésbé érzékenyek a felismerhető logókra, és nem tekintik a márkás termékek megvásárlását az önmegerősítés egyik módjának. Épp ellenkezőleg, a funkcionalitás, az esztétika és az ár fontosabb számukra, és egyáltalán nem az a státusz, amit korábban a márkás vásárlások biztosítottak" - fejti ki Kosarjeva ezt a kissé meglepő tapasztalatot.
A közelmúltig az orosz luxus- és prémiummárkák eladásai is növekedtek, ami nem tűnik váratlannak a nyugati versenytársaik országból való távozása miatt. 2022 után egyes orosz vállalatok szó szerint átvették a külföldi vállalatok helyét. Időközben beleszólt a piaci folyamatokba a klímaváltozás is: a meleg időjárás miatt a vásárlók egyszerűen úgy döntöttek, hogy nem vásárolnak pehelykabátokat és bélelt, szőrmés cipőket, amelyek eladásaira némely márka évtizedek óta támaszkodott. Egy másik új tendencia a bevásárlóközpontok forgalmának csökkenése.