Mindössze két év elteltével újra színre lép a FIFA, ráadásul a versenytársak között. De vajon mit is takar ez a lépés valójában?

A FIFA és az EA közötti kapcsolat hosszú évek során valódi aranybányává nőtte ki magát a legendás sportjáték-sorozat révén, ám az útjaik már több mint két éve különváltak. Nemrégiben azonban napvilágot látott, hogy a labdarúgó-szövetség neve nem marad örökre elhanyagolt, és a legnagyobb konkurensnél találta meg új otthonát.
A FIFA videojáték-sorozat szinte a modern videójáték-ipar születésével egyidős. Az első epizód 1993-ban debütált, és egészen 2022-ig megmaradt az EA Games gondozásában. Ez a közel harminc év igazi ritkaságnak számít a játékpiacon, különösen úgy, hogy a sorozatot nem kerülték el a botrányok sem. Kezdetben a kritikusok azt kifogásolták, hogy a játék inkább csak névleg futballszimulation, valójában pedig távol áll a valóságtól. Azonban az idő múlásával ezek a vélemények elcsendesedtek, mígnem egy újabb, sokkal komolyabb vihar alakult ki az EA és a FIFA között. A FIFA az egyik első olyan játék volt, amely bevezette a lootbox rendszert, ezzel nem csupán a szerencsejáték világába lépett be, hanem komoly vitákat is generált a közösségi médiában. Ezek a diskurzusok végül eljutottak a politikai színtérre is, ahol a törvényhozók figyelmét is felkeltették.
Ahhoz, hogy megértsük a lootboxokkal kapcsolatos problémákat, érdemes az alapoktól indulni. A FIFA-sorozat az egyik úttörője volt az Ultimate Team játékmódnak, ahol nem csupán a játékbeli valutáért vásárolhatunk játékosokat, hanem különféle kihívások és napi feladatok teljesítése után is szerezhetünk új futballistákat. Azonban itt jön a csavar: bár szeretnénk, hogy Ronaldókat, Mbappékat vagy akár Sallait szerepeltethessünk a csapatunkban, a végeredményt nem mi határozzuk meg. Kártyacsomagokat nyithatunk, amelyekben véletlenszerűen találunk olyan játékosokat, akik lehetnek nevesek vagy ismeretlenebbek. Ezekből a kártyákból kell összeraknunk csapatunkat, hogy aztán szembenézzünk azokkal, akik hajlandóak komoly összegeket költeni a kártyacsomagok vásárlására, így nagyobb eséllyel juthatnak hozzá a legerősebb és legismertebb focistákhoz, míg mi, akik nem költünk ennyit, könnyen alulmaradhatunk.
Innét kezdve egyértelművé válik, hol húzódik a probléma: az FC legújabb epizódját már 69,99 euróért kínálják, de ha igazán szeretnénk élvezni a multijátékos élményeket, akkor sajnos ennél jóval többet kell költenünk. Ezért az EA, most már FC néven futó szériája tökéletesen illusztrálja a "pay to win" modell lényegét, amely magyarra fordítva annyit tesz: "fizess, hogy győzhess".
Természetesen, mivel a fiatalabb generáció körében népszerű videojátékról van szó, csak idő kérdése volt, hogy a politikai színtér figyelme is rátaláljon a játék szerencsejátékos elemeire. Ahogy a balhék elkezdődtek, több országban egyszerűen betiltották a lootboxokat. Az EA és a vezetősége azonban nem úgy reagált, hogy eltávolította volna ezt a mechanikát a játékból. Ehelyett inkább úgy döntöttek, hogy ezeken a területeken nem forgalmazzák a játékot, mintha csak dacból tennék.
A szakítás hátterében számos tényező húzódik meg. Egyes források szerint a labdarúgó-szövetség kezdte unni, hogy az EA körüli balhék egyre gyakoribbá váltak. A #metoo botrány következtében több vezető is a figyelem középpontjába került, és emellett számos fejlesztő panaszkodott a stúdiókban tapasztalható fizikailag és szellemileg kimerítő munkakörülményekre, valamint a rengeteg fizetetlen túlórára. Persze a Nemzetközi Labdarúgó-szövetség nem jótékonysági szervezet, így valószínű, hogy nem érdekli őket, ha a legújabb játékokat gyakorlatilag rabszolgamunkával készítik el. Mindenesetre a már amúgy is megtépázott hírnevüknek nem segített az a tény sem, hogy egy hasonlóan megkérdőjelezhető kvalitású partnerrel kötöttek hosszú távú megállapodást.
Valószínűbb magyarázat lehet, hogy a FIFA minden újratárgyalás során abszurd összegeket követelt a licencjogokért, és miközben ezeket a jogokat a cég rendelkezésére bocsátotta, semmiféle támogatást nem nyújtott a fejlesztési folyamatokhoz. Az EA kezében ugyan ott voltak a legnagyobb világsztárok és neves csapatok nevei, de ha bármit szeretett volna velük csinálni – mint például mozgásrögzítést vagy reklámkampányokat – nekik maguknak kellett a megfelelő emberekkel és csapatokkal egyezkedniük. A FIFA részéről a helyzet az volt, hogy maximálisan figyelmen kívül hagyták az együttműködést, amint megkapták az egyre növekvő jogdíjakat. Ráadásul egyes források szerint a szerződés bizonyos elemei évek óta változatlanok maradtak, ami azt jelenti, hogy a FIFA az eladott példányok után kapott bevételt, de a sokkal nagyobb nyereséget generáló mikrotranzakciókból, mint például lootboxokból, nem részesült.
A szavak egymás után követték egymást, és végül mindkét fél meglehetősen visszafogottan jelentette be a szakítást. Az EA úgy nyilatkozott, hogy saját döntésük volt a FIFA-tól való elszakadás, hiszen a futballszimulátoruk már olyan erős márkává nőtte ki magát, hogy önállóan is megállja a helyét (és az előző két FC eladásait figyelembe véve igazuk is volt). A FIFA viszont bejelentette, hogy új, együttműködőbb partnert keres. Azonban a helyzet láthatóan váratlanul érte a FIFA-t. A Világszövetség nem tűnt felkészültnek, hiszen évtizedek óta tartó üzleti kapcsolatuk volt, amihez nem igazán volt B tervük. Eközben az EA titokban több száz klubbal kötött háttéralkut, ezzel is megerősítve pozícióját a piacon.
Ha eddig nem lett volna elég izgalmas a cikk, most még inkább felpörgetjük az eseményeket, hiszen egy újabb, izgalmas szereplőt vonunk be a történetbe. Mielőtt a Konami, a japán kiadó, aki olyan legendás címek mögött áll, mint a Metal Gear, a Castlevania vagy a Silent Hill, háttérbe szorult volna, az EA és a FIFA egyik legkomolyabb kihívójává vált. A cég 1995 óta közel 111 millió játékpéldányt értékesített, ekkor debütált a World Soccer Winning Eleven a felkelő nap országában, míg nyugaton Goal Storm néven ismerték meg a játékot. Azóta azonban jelentős változásokat eszközöltek: üzleti modelljük gyökeresen átalakult, a játék ingyenessé vált (persze lootboxokkal fűszerezve), és új néven, eFootballként fut tovább. Ma már a nagyobb platformokon (PC, Xbox One és S, Series S és X, PS4, PS5), valamint mobilokon is elérhető, ahol különösen nagy sikereket aratnak, hiszen az utóbbiakon hatalmas bevételeket generálnak.
A rebrandelés mögött komoly stratégiai döntések húzódnak: amikor a Konami 2021 júliusában bemutatta új címét, már zajlottak a háttérben a FIFA-val folytatott egyeztetések, de végül ezekből nem lett eredmény. Szerencsére a korábbi Pro Evolution Soccer (vagy ahogyan nyugaton ismerték, PES) esetében senkit sem foglalkoztatott a hajszálra pontos stadion- és játékosábrázolás. A Konami mindig is a kisebb költségvetésű, „kisebb pályán” játszó megoldásokra támaszkodott a FIFA nagy árnyékában, ahol sok játékost helykitöltő névvel és külsővel pótoltak. Ezt a megoldást a rajongók már régóta elfogadták, hiszen a játékélmény mindig is a hangsúlyosabb szempont volt számukra.
A tárgyalások végre a célvonalhoz értek, és a nyílt titok most már hivatalossá vált: a FIFA az eFootball 2025-tel lép előtérbe. Hogy mit is takar ez pontosan, az még a jövő homályába vész, de az egyértelmű, hogy a várakozások szerint számos új licencet hoz magával, és az EA által felkapott FIFA-címnek köszönhetően potenciálisan több millió, sőt, akár tízmillió új játékos is felfedezheti a Konami eddigi állandó másodhegedűsét. Kérdés, hogy a japán vállalat, amely jelenleg pár kétséges minőségű újrakiadással, és a Silent Hill 2 remake kiemelkedő sikerével büszkélkedhet, hogyan reagál erre a váratlan esélyre. Szerencsére attól nem kell tartani, hogy az ePES a FIFA emblémájával lépne a piacra. Az biztos, hogy a Nemzetközi Labdarúgó-szövetség nem kis pénzért bontott szerződést az EA-val, így az új fejlesztőknek komolyan meg kell izzadniuk, hogy felvegyék a versenyt. Bár a régi FIFA-t (mostani FC-t) sokan kritizálták az árkádos játékmenet miatt, mégis rengetegen költöttek rá, legyen szó a játék megvásárlásáról vagy a mikrotranzakciókról. Az új kihívás tehát hatalmas, és a kérdés csak az, hogy a Konami hogyan tudja majd kihasználni ezt a lehetőséget.
A Konaminak komoly pénzügyi erőforrásokra lesz szüksége ahhoz, hogy a FIFA-val kialakított ideiglenes együttműködésből tartós partnerség születhessen. Ha a cég meg akarja őrizni a versenyképességét, elengedhetetlen, hogy sikeresen navigálja ezt a kihívást. Ugyanakkor úgy tűnik, hogy képesek lesznek megbirkózni a feladattal. Az EA már több mint 300 partnerrel kötött egyezséget, így a Premier League, az MLS, a La Liga, a Bundesliga és a Serie A jogai mind náluk maradnak, függetlenül attól, hogy miről egyeznek meg a FIFA és a Konami.
És hogy a dolog ne legyen olyan egyszerű, a futballvilágszövetség már bejelentkezett egy saját projekttel, amelyet a Mythical Games hoz majd össze, és bizony komolyabb szerepet kap benne a blockchain technológiai is, hogy - a sajtóközleményt idézve - a játékosok biztonságosan cserélgethessék és értékesíthessék a megszerzett játékosaikat. Ez utóbbi, mármint a FIFA Rivals egyelőre kizárólag mobilokra érkezik.
Röviden? A játékipar legismertebb és legnagyobb rivalizálása új dimenzióba lép, és a futballrajongók számára ez csakis örömteli hír lehet, hiszen immár mentes a mocskos húzásoktól.