A forróság jót tesz az aszfaltnak, de vajon most is belefuthatunk-e abba a helyzetbe, hogy a cipőnk beleragad a forró talajba?

Vibráló, hullámzó látványként tűnik fel, de nem délibáb. Az aszfalt viselkedik így, amelyet megtapasztalhatunk kánikula idején, mint a mostani forró napokban. Vajon a hőség kikezdi-e az aszfaltot? Ezt a kérdést jártuk körül, hiszen a megolvadt aszfaltba, pontosabban bitumenbe ragadt cipőről sokunknak van emlékképe.
Az aszfalt előállítása során meleg keveréket használunk, amelyet 180 fokos hőmérsékleten bocsátunk ki a keverőüzemből. Érdekes módon a technológiai folyamat a meleg időjárást részesíti előnyben, mivel a képlékenyebb anyag könnyebben bedolgozható. A célunk az, hogy az aszfalt a lehető legmelegebben érkezzen a munkaterületre, és ezt a hőmérsékletet minél tovább megőrizzük a bedolgozás során. Ugyanakkor ez a meleg időszak az emberek számára nem mindig ideális, hiszen a nagy hőség megterhelő lehet. Ezért különösen fontos a megfelelő folyadékfogyasztás. Ezt hangsúlyozta Kulcsár Máté, a Vasi-Aszfalt Gép Kft. ügyvezetője, amikor megosztotta velünk tapasztalatait.
Aszfalt: ha jól van összeállítva, a bitumen nem ülhet ki tetejére
Az aszfalt egy különleges összetételű termék, mely különböző alapanyagok harmonikus együttműködéséből jön létre. Az alapját a kőváz adja, amelyet a bitumen, mint kötőanyag, egészít ki. A keverék gazdagítása érdekében töltőanyagok, például mészkőliszt is hozzájárulnak a végeredményhez. Ezek a különböző komponensek a keverőteknőben találkoznak, ahol együtt alkotják meg az aszfaltot. A bitumen esetében figyelembe kell venni a lágyuláspontját is: a forró nyári napokon, amikor az úttest hőmérséklete akár 70-80 fokra is emelkedhet, nem ritka, hogy az aszfalt visszapuhul, ami befolyásolhatja annak tartósságát és teljesítményét.
A visszapuhulás jelensége főként a régi öntött aszfaltfelületeken volt megfigyelhető, amelyeket leginkább járdák burkolására használtak. A forró időjárás következtében a bitumen a felszínre került, így a cipőtalpak könnyedén megragadhattak benne.
A mai modern technológiával előállított aszfaltoknál ez a probléma csak akkor jelentkezhet, ha valami gond van a keverékkel. Egy jó összeállított és jól összedolgozott keverék esetében ez azonban nem fordulhat elő, hangsúlyozta Kulcsár Máté.