Csíkszeredában ősszel megkezdődhet a sűrített gázzal üzemelő buszok közlekedése.


Az őszi iskolakezdésre forgalomba helyeznék az úgynevezett gázüzemű, vagyis sűrített gázzal (CNG) működő buszflottát Csíkszeredában. Bár az autóbuszok tankolásához szükséges töltőállomás már elkészült, bizonyos engedélyezések miatt a járművek továbbra is, a lassan teljesen elkészülő telephelyen várják, hogy a rendeltetésüknek megfelelően kiszolgálják a hargitai megyeszékhely tömegközlekedését.

Az új autóbusz-telephely, amely Csíkszereda számára kiemelkedő jelentőségű stratégiai beruházásnak tekinthető, az Akác utcában, a korábbi Eco-Csík hátulsó udvarán kap helyet. Az építkezés azonban nem mentes a kihívásoktól. A város a kivitelezési szerződést 2023 júliusában kötötte meg a Tectum Company Rt.-vel.

Az új depó főbb egységeinek megvalósítása során számos váratlan kihívással kellett szembenézni, ami jelentősen lelassította a munkálatokat. Az építkezés kezdetben ígéretesen indult, és a tervek szerint tavaly nyáron már üzembe kellett volna állnia a buszoknak, azonban ez a cél sajnos nem teljesült, számos előre nem látható tényező következtében. A problémák között szerepelt a vizenyős talaj és a régi épületegyüttes statikai állapotának romlottsága, amelyek új pályázati kiírások szükségességét is magukkal hozták.

Jelen állás szerint a garázsépület szerkezeti munkálatait már túlnyomórészt befejezték: elkészült az alapozás, a kerítés, a fémszerkezetek, valamint beszerelték a garázskapukat és a szükséges közműveket - beleértve a víz-, villany- és fűtésrendszert is. A tetőn elhelyezett bevilágítók és a napenergiát hasznosító fotovoltaikus rendszer is a helyére került - tudtuk meg a polgármesteri hivatal sajtóosztályától. Közölték: a töltőállomás üzemkész.

A rendszer működéséről kiderült, hogy a buszok gázzal való feltöltése a tartályokból történik, és a folyamatot két pumpa segíti, amelyek mindkét oldalról lehetővé teszik a járművek gyors és hatékony töltését. A tartályok összesen 5400 liter gáz tárolására képesek, ami garantálja, hogy a buszok télen-nyáron zökkenőmentesen üzemelhessenek. A gáztartályok automatikus töltése folyamatos kapcsolatban zajlik a gázvezeték-hálózattal, így mindig rendelkezésre áll az üzemanyag. Ennek eredményeként a járművek folyamatosan készen állnak a közlekedésre, biztosítva a város lakói számára a sima és megbízható utazást.

A műhelyeknél befejeződtek az aknák betonozási munkálatai, a belső falak építése és a tetőtér szerkezeti kialakítása is. Az irodahelyiségek 80%-át már ellátták nyílászárókkal, és a közművek kiépítése is aktívan zajlik. Az autómosóban elvégezték az alapozási feladatokat, felállították a fémszerkezeteket, és leöntötték az alsó betonpadlót. Az udvaron feltárták a meglévő rétegrendeket, újakat helyeztek el, valamint elvezették az esővizet, a szennyvizet és az ivóvizet. A villanyvezetékeket is lefektették, továbbá az aknafedőket is a helyükre illesztették.

Jelenleg az álmennyezet szerkezetének telepítése zajlik, miközben az épület oszlopait is megerősítik. Az udvaron gázvezetékeket fektetnek le, és a víz- és szennyvízvezetékek csatlakoztatása is folyamatban van az aknákhoz. A garázs belső tereinek végső simításai, valamint a víz-, villany- és fűtésrendszerek befejezése és a hálózatra való csatlakoztatása vár még ránk. A műhelyben pedig a garázskapuk felszerelése, a fennmaradó nyílászárók behelyezése, a fűtésrendszer kiépítése, valamint a belső vakolás, festés, padló- és mellékhelyiségek burkolása, valamint a berendezések összeszerelése következik. Az autómosóban a fémszerkezetek burkolása és a mosó beüzemelése áll a következő feladatok között. Az udvarrendezés során a munkálatok a föld alatti esővíztartály helyének kialakításával és a tartály telepítésével folytatódnak, ezt követően pedig a végső rétegrendek elhelyezése, valamint a fák ültetése, padok és biciklitárolók elhelyezése, valamint a bejárati kapuk felszerelése következik.

"A telephely befejezését követően a földgáz- és elektromos hálózathoz való csatlakozásra kerül sor. Ez a folyamat sajnos bonyolult és több hónapot is igénybe vehet az engedélyek beszerzése miatt. Mi azonban elkötelezettek vagyunk amellett, hogy lehetőségeinkhez mérten felgyorsítsuk az engedélyeztetést, és szeretnénk, ha az őszi iskolakezdésre már forgalomban lennének a gázüzemű buszaink" - hangsúlyozta Bors Béla.

A Csíkszereda számára készített járművek mindegyike 36 férőhelyet kínál, melyek között 1 sofőr, 16 ülő és 20 állóhely található. "Ezek a korszerű buszok környezetbarát megoldásokat nyújtanak, és jelentősen hozzájárulnak a közlekedés hatékonyságának növeléséhez" - nyilatkozta Bors Béla, Csíkszereda alpolgármestere. Hozzátette: "A járműveket a szerbiai Újvidéken gyártotta a FENIKSBUS Kft. Az IVECO alvázra épített buszok tehát olasz alapokra építkezve, Szerbiában nyerték el végleges formájukat" - tette hozzá az elöljáró.

Megtudtuk, a 23 busz több mint 26 millió lejbe került áfa nélkül. 2029. február 18-ig érvényes garancia van rajtuk, biztosítva ezzel a karbantartások és javítások lehetőségét. A gázüzemű buszok választását egy, az előző városvezetés által 2018-ben elkészíttetett előtanulmány eredményei indokolták, amely megállapította, hogy a gázhajtású járművek gazdaságosabbak és fenntarthatóbbak a város számára, mint az elektromos buszok. A gázüzemű járművek üzemeltetése egyszerűbb és költséghatékonyabb, ami szintén fontos tényező volt a döntés során.

Related posts