A német nagyvállalatok körében tapasztalható elbocsátási hullám nem csupán a Kurzarbeit válság következménye. A munkaerőpiacot sújtó reformok és a gazdasági környezet változásai miatt tömeges elbocsátásokra kerül sor, amelyek komoly hatással vannak a munk
Újabb német iparvállalatok döntöttek létszámcsökkentésről az elmúlt napokban, követve az autóiparban kibontakozott kedvezőtlen tendenciákat. Most már aligha tekinthetők egymástól elszigetelt eseteknek a hasonló bejelentések, egyre inkább strukturális válságtünetek mutatkoznak Németország gazdaságában.
A Volkswagen körüli nehézségek eddig sok aggodalmat keltettek, de most már a beszállítók is érzik az autóipar válságának hatásait. Például a sebességváltóiról híres ZF Friedrichshafen nyáron bejelentette, hogy 11-14 ezer németországi munkahely megszüntetését tervezi. A gyenge európai autópiac és a kínai konkurenciával való versenyhelyzet áll a problémák középpontjában.
Az Ifo intézet legfrissebb felmérése szerint a német feldolgozóiparban egyre gyakoribbá válnak az elbocsátásokra vonatkozó tervek. A kutatás továbbá rávilágít a csökkentett munkaidő (Kurzarbeit) elterjedésére is: novemberben az iparvállalatok 17,8%-a alkalmazott ilyen formában munkavállalókat, míg augusztusban ez az arány még csupán 14,3% volt.
Miért van jelentősége ennek? A pandémia idején a vállalatok a német kormányhoz fordultak, hogy részbér támogatást nyerjenek azoknak a munkavállalóknak, akik részmunkaidőre álltak át a lezárások következtében (hazánkban ezt a gyakorlatot Kurzarbeit néven ismerjük). Ez a lépés a gyors gazdasági újjáépítésbe vetett bizalomra és a hagyományos munkerő-toborzás során felmerülő nehézségektől való aggodalomra épült.
Mi vár ránk a jövőben? Azután, hogy jelentős figyelmet kaptak a nagy létszámú elbocsátások, fokozódik a kockázata annak, hogy a gazdasági hangulat Németországban tovább romlik. Az óvatosabbá váló fogyasztók kevesebbet költenek, ami negatívan érintheti még a viszonylag jól teljesítő szolgáltató szektort is.
Tágabb kontextus: az autóipar válsága nem korlátozódik Németországra: a francia Valeo és a Michelin is elbocsátásokra készül, a Stellantis bezárja lutoni gyárát, továbbá már Magyarországon is akad példa az autóipar válságához kötődő létszámleépítésre, erre hivatkozva csökkentett például a tiszaújvárosi Jabil az állományán.