"Amikor eljön az idő, hogy elbúcsúzom, az autóm egy emlékhelyszínné változik."


1895-ben, 130 évvel ezelőtt alapították a Skoda elődcégét, az elsőként kerékpárok gyártásával foglalkozó Laurin & Klement vállalatot, ami nem sokkal később motorkerékpárokat, majd 1911-től már automobilt is készített. Ennyire korai autót nem, viszont egy 1948-as Skoda Tudort, illetve egy 1962-es, maximalista módon restaurált Octaviát közelebbről is meg tudtunk nézni.

A Skoda egyik legismertebb modellje a 1101 Tudor, amely 1946-ban debütált. Kezdetben kétajtós változatban készült, de később négyajtós, furgon, mentőautó és nagy tolótetős kivitelben is elérhetővé vált. Ez különös, hiszen a "Tudor" név a kétajtós (two-door) kifejezésből ered, ám a valóságban ez a jellegzetes autó már nem mindig felelt meg ennek a meghatározásnak.

Mivel Magyarországon a háború után egészen 1958-ig külön engedélyhez volt kötve a magánszemélyek autóvásárlása, így nem meglepő, hogy a kiállított 1948-as Tudor is közületi autóként kezdte, 1948-tól 1957-ig a Magyar Pénzügyminisztérium tulajdonában volt, majd 1957-től 1960-ig az Állami Földmérési és Térképészeti vállalatnál folytatta.

Az autó 1960 óta magántulajdonban van. Az első 30 évet egy győri lakatosnál töltötte, majd 1990-től 2008-ig egy új gazda birtokában maradt, aki javarészt fellelt állapotban tartotta. Azóta István lett a tulajdonosa, aki teljes körű restaurálásnak vetette alá az autót, és azóta is ügyel arra, hogy megőrizze annak eredeti állapotát.

Ez az alvázas, orrmotoros és hátsókerékhajtású autó egyike a 71 591 legyártott példánynak. Motorja egy 1089 köbcentis, vasblokkos, vízhűtéses OHV négyhengeres erőforrás, amely 32 lóerőt teljesít. Ez a teljesítmény a körülbelül 800 kilós önsúlyhoz és a korabeli közlekedési viszonyokhoz jól illeszkedett. Ma már nem annyira a 90 km/h végsebessége, hanem inkább a fékrendszer korlátozott hatékonysága és a lassú gyorsulás jelenthet nagyobb kihívást a mindennapi használat során.

Ezt az típust már nem sok tulajdonos használja rendszeresen, hiszen nem csak drága, de szinte pótolhatatlan érték is, pláne ilyen élettörténettel és ennyire alapos restaurálással a háta mögött. Most a roncs állapotú példányok is 7-8 ezer euróba kerülnek, egy szépen felújított példány inkább 20 ezer euróért jelenik meg a piacon.

Az 1959 és 1971 között készült Octavia nemcsak a gyártó számára jelentett jelentős mennyiségi fejlődést, hanem a magyar utcaképben is markáns helyet foglalt el. A gyártás során összesen 360 ezer autó készült, ebből több mint 54 ezer kombi változatot gyártottak, amelyek a Mladá Boleslav-i AZNP főüzemből kerültek ki.

Az Octavia még orrmotoros kivitelben debütált, de már 1964-ben megérkezett az 1000 MB, amely az első farmotoros Škoda volt, és ezzel egy új korszakot nyitott a gyártó történetében. Az Octavia viszont a Tudorral közös motort kapott, amely 1089 köbcentis hengerűrtartalommal rendelkezett. Ebben a motorban azonban rejlett némi tartalék, így a jármű 42 lóerős csúcsteljesítménnyel és 73,5 Nm maximális nyomatékkal büszkélkedhetett, végsebessége pedig elérte a 110 km/h-t.

Ez az autó először Magyarországon, a MOGÜRT vállalat közvetítésével került forgalomba 1962-ben, Csepelen. Az évtizedek során a jármű jelentős kopáson ment keresztül, és hosszú időn át várt a felújításra. Körülbelül 50 év elteltével végül teljes körű restaurálás alá került. A felújítást a Bata Classic Cars végezte, és a munkálatok 2013-ban zárultak le. Ekkor az autó megkapta a minősített veteránok számára fenntartott OT-rendszámát, miután eredeti állapotába állították vissza.

A tulajdonos szavai szerint az autó fenntartási költségei csupán a piaci értékének körülbelül 30%-át fedeznék, mégis a jármű megtartásának és felújításának öröme olyan mérhetetlenül nagy volt számára, hogy nem cserélte volna el másik autóra. Ráadásul nehezen talált volna olyan járművet, amely teljes mértékben visszaadná azt az eredetiséget és állapotot, amit éppen ez a különleges példány képvisel. Így hát megszületett a fontos döntés: mivel gyermekei nem igazán osztoznak a Skoda iránti szenvedélyében, elképzelhető, hogy halála után a sokszoros díjnyertes, Szlovákiában és Csehországban is elismert autót egy múzeumnak ajánlják fel, hogy így őrizhessék meg annak értékét és történelmét.

Jó látni, hogy az új modellek mellett a Skoda is egyre büszkébb arra a múltra, amit fel tud mutatni, mert bár a kor gazdasági lehetőségei nem segítettek a gyártónak modernséget garantálni a 80-as évekre, és út szélén vízet forraló 120-assal valószínűleg mindenki találkozott, aki 30 évvel ezelőtt autózott, összességében parádés mérnöki lelkesdés látszott a Skodákon a történelem során.

Related posts