Ebből az Ikarusból összesen háromezret készítettek, de mára csupán két üzemképes példány maradt.


Csütörtök délelőtt a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum izgalmas eseménynek adott otthont, hiszen bemutatták legújabb járműgyűjteményük büszkeségét, egy Ikarus 30-as autóbuszt. Ez a különleges példány az első 50 legyártott busz közé tartozik, így nem csupán a múzeum történetében, hanem a magyar közlekedéstörténet szempontjából is jelentőséggel bír. Az Ikarus 30-as most először léphetett a nyilvánosság elé a múzeum gyűjteményében, és a hazai viszonylatban is ritkaságnak számít, hiszen a bemutatott jármű mellett csupán egyetlen üzemképes példány található Magyarországon a valaha gyártott 3175 autóbuszból, amely a Volán (Máv Személyszállítási Zrt.) flottáját erősíti. A múzeumba került busz jelenlegi állapotában, felújítás előtt került a sajtó képviselői elé, lehetőséget adva arra, hogy a látogatók megismerkedjenek e különleges jármű történetével és jelentőségével.

Az Ikarus 30-as autóbusz 1951 és 1957 között készült, és a híres Ikarus autóbuszgyár első sorozatgyártású modellje volt. A gyártás folyamatáról egy 1951-es filmhíradóban így tudósítottak:

A korszak innovációját képviselő önhordó karosszériával készült járművet egy 84 lóerős négyhengeres Csepel dízelmotor mozgatta, amelyhez egy ötfokozatú kéziváltó kapcsolódott. Az Ikarus 30 távolsági verziója 30+1, míg városi változata 39+1 fő szállítására volt alkalmas. Ebből a népszerű 30-as Ikarusból jelentős mennyiséget exportáltunk "baráti" országokba: az NDK-ba 662, Kínába 640, Csehszlovákiába pedig 500 darabot juttattunk el. A típus a legnagyobb ideig Kínában teljesített szolgálatot, ahol az utolsó példányokat a '90-es évek végén vonták ki a forgalomból.

Az Ikarus 30-as modellek a '60-as évek elején már elavult műszaki jellemzőik és korlátozott befogadóképességük miatt a Fővárosi Autóbuszüzem fokozatosan pótkocsikká alakította át őket, melyeket az újabb, modernebb Ikarus 60-asok vontattak.

Felvetődhet a kérdés, hogy hogyan hiányozhatott a közlekedési múzeumból, amely az Ikarus szülőhazájában található, egy olyan autóbusz, amely múzeális értéket képvisel és jelentős példányszámban készült. Ezzel kapcsolatban dr. Schneller Domonkos, a múzeum igazgatója, a következőket nyilatkozta:

"Nem mehetünk el amellett a tény mellett, hogy Magyarországon az itt működő autógyárak és az itt működő gépgyártó cégek nem érzik kötelességüknek azt, hogy az itteni műszaki kulturális örökség fenntartásához hozzájáruljanak. Európában minden más országban a nagy autógyártók múzeumokat tartanak fenn, múzeumokat alapítanak, restaurálási folyamatokban vesznek részt és támogatják őket. Mindeközben nálunk azok a cégek, akik nagyon jó feltételrendszer mellett működhetnek, valamiért ezek a cégek eddig semmilyen módon nem reagáltak a Közlekedési Múzeum ilyen jellegű megkereséseire, kizárólag hazai tulajdonú építőipari cégek támogatták a működést. Ezért tartom fontosnak a nemrég felmerült egy ezrelékes műszaki örökségvédelmi hozzájárulás megfontolását, hogy ne történhessen meg az, hogy fontos ikonikus típusok tűnjenek el a hazai utakról."

A bemutatott Ikarus 30-as még a restaurálás küszöbén áll, és ennek nyomai több helyen is felfedezhetők rajta. Ugyanakkor, jelenlegi üzemképes állapotának köszönhetően remek alapot biztosít a múzeum nosztalgiaflottájának bővítéséhez.

Related posts