Újra életre kel a híres farkasdi komp | ma7.sk

A farkasdi komp nem csupán egy vízi jármű, amely a Vág két partja között ingázik, hanem a helyi közösség identitásának szerves részét képezi. Már a 19. század óta folyamatosan szolgálja a farkasdiakat, összekapcsolva a folyó két partján élő embereket és a távolabbi településeket. Az 1900-as évek elejére már tizenhárom komp működött a Vág különböző szakaszain, de az idő múlásával ez a közlekedési forma fokozatosan eltűnt a városképből. A farkasdi komp azonban megmaradt, mint az utolsó mohikán, így kiemelkedő jelentőséggel bír a régió történetének szempontjából.
Az utolsó farkasdi kompot, amely a Nyitrai Regionális Útkezelő Vállalat szakembereinek kezei alatt végül 2023-ban szűnt meg működni technikai okok miatt, a múlt század nyolcvanas éveinek elején bocsátották vízre. E jármű különlegessége, hogy Nyitra megye örökölte, hiszen útvonala ma is a közúthálózat szerves része. A komp innovatív módon, az áramlás erejét kihasználva és görgők segítségével szelte át a Vág folyót Vágfarkasd és Sókszelőce között, ezzel nem csupán a két település közötti távolságot csökkentette, hanem a Mátyusföld déli részéről Érsekújvárba vezető utat is jelentősen lerövidítette. Az utasok számára a komp egyszerre hat személyautó, valamint egy tíztonnás tehergépkocsi átkelését tette lehetővé.
A 2020-as évek elejére a farkasdi komp azonban elfáradt. A Vág szintje sokszor olyan alacsony volt, hogy a tekintélyes méretű úszójármű nem közlekedhetett a rendeltetésének megfelelően. A 2023-as műszaki ellenőrzés során a kompot életveszélyes állapotúvá nyilvánították. A vázszerkezet korrodálódott, a komp alja és belseje nagyon rossz műszaki állapotban volt. A komp évi fenntartása és az alkalmazottak bérezése akkor mintegy 200 ezer euróba került, viszont a közlekedést, a korábbi többszöri javítás ellenére, egyre ritkábban szolgálta. Így végül a szétszerelés mellett döntöttek.
A Farkas Iván által vezetett Magyar Szövetség frakció Vágsellyei járási képviselői – Agócs Kőrösi Ildikó, Baranyay Zsolt és Tölgyesi Róbert – az elmúlt év során többször is hangsúlyozták, hogy elengedhetetlen az új komp beszerzése. E jármű létfontosságú a Mátyusföld fejlődése szempontjából, hiszen a Vág két partja közötti közlekedés helyreállítása kulcsfontosságú. A Nyitra megyei képviselő-testület végül a márciusi ülésén jóváhagyta egy hosszú távú beruházási hitel felvételét, amelynek célja részben az új komp megvásárlása. Ezt Csenger Tibor, Nyitra megye első alelnöke osztotta meg velünk, aki emellett a megyei közútkezelő vállalat felügyelőbizottságának elnöki posztját is betölti.
Restár János, Vágfarkasd polgármestere világosan rávilágít a helyi közlekedési problémákra. Bár sokan megszokták, hogy több mint harminc kilométeres kerülőúton kell eljutniuk a Mátyusföld vágfarkasdi szegletéből Sókszelőcére, a komp hiánya mégis érezteti hatását. A komp nélkül a túlpartra való átjutás legalább fél órával hosszabb ideig tart. Vágfarkasdról Sókszelőcéig Vágsellyén keresztül 35 kilométert, míg Gútán és Kamocsán át 45 kilométert kell megtenniük az autósoknak. A komp segítségével mindössze öt kilométert kellene megtenni, ami a be- és kiállással együtt legfeljebb 20 percet venne igénybe. A korábbi komp menetideje mindössze hét perc volt egy irányba, így az utazás sokkal gyorsabb és kényelmesebb volt. Ráadásul ez a Vág folyón való kompközlekedés igazi turisztikai attrakciót és kuriózumnak számít a régióban.
A Nyitra megyei önkormányzat márciusi testületi ülésén született a döntés, amely a jövőbeni fejlesztések egyik fontos lépése. Frakciónk tagjai úgy vélik, hogy ennek az ügynek a hangsúlyozása és a megoldások keresése a kötelességünk. A beruházás finanszírozására egy 25 millió eurós megyei hitelcsomagot használnak fel, amelyből 650 ezer euró kerül a komp és a két part infrastruktúrájának kialakítására. A tervezési és műszaki ellenőrzési költségek további 50 ezer eurót igényelnek. A közbeszerzési folyamat már elindult, és a cél az, hogy legkésőbb 2026 őszére az új komp teljesen üzemkész állapotban legyen – tájékoztat Csenger Tibor.
- Fűzi hozzá Restár János. A zsámolyt rugalmasan, igény szerint tudták mozgatni, de azóta már betonozott a kompkikötő, ami talán nem a legjobb megoldás, hiszen a régi komp oldala folyamatosan nekiütközött a betonnak. Éppen ezért fontos a kompkikötő megfelelő tervezése is. A Vág medrét mindenképpen mélyíteni szükséges, figyelembe véve a közeli vízerőmű működését is.
A megyei képviselők felfedték, hogy zajlanak az előkészületek a Vágfarkasd és Sókszelőce közötti híd megépítésére vonatkozóan.
Baranyay Zsolt, a Magyar Szövetség képviseletében a megyei közútkezelő vállalat felügyelőbizottságának tagja, a helyzetet elemzi. A tervezett híd 140 méteres átkelést igényelne a folyón, azonban a közlekedésbiztonsági előírások miatt a híd hosszának 440 méterre kellene nőnie, ami a hídépítést a közeli jövőben gyakorlatilag lehetetlenné teszi. Ráadásul, még ha a megyének sikerülne is összegyűjtenie a hídépítéshez szükséges, a megye beruházási lehetőségeit figyelembe véve már-már monumentálisnak számító összeget, a kivitelezés legalább 5-6 évet venne igénybe. Ilyen körülmények között tehát egyértelmű, hogy a legésszerűbb alternatíva az új komp bevezetése. Ez a komp reggel 8-tól este 8-ig fog üzemelni, és ingyenesen használható, hiszen az útvonala továbbra is a közúthálózat részét képezi.
A farkasdi komp átjárójának lehetősége mindig is foglalkoztatta a helyieket. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint a számos megkeresés, amit a komp leállása után kaptunk a környék lakóitól. A hiányérzet egyre csak nőtt, hiszen mi, akik itt élünk, jól tudjuk, hogy Vágsellyén a közlekedés komoly nehézségekbe ütközik a folyamatosan megnövekedett forgalom miatt, ami dugókat generál. Egy újra működő komp nemcsak hogy kényelmesebb utazást biztosítana, de jelentősen tehermentesítené a város forgalmát is - mondja Agócs Kőrösi Ildikó, Pered polgármestere. Sokan a szomszédos Nagyszombat megyéből, például a Galántai járásból is használták a kompközlekedést, hogy gyorsabban elérjék Érsekújvárt. A komp fedélzetén gyakran feltűntek alsószeliek, felsőszeliek, királyréviek és nádszegiek is, akik mind a kényelmet és a gyorsaságot keresték.
- magyarázta Farkas Iván, a Magyar Szövetség frakcióvezetője, hangsúlyozva a téma fontosságát és a részletek alapos megértésének szükségességét.
Amikor a képviselőket arról faggatom, milyen nevet adnak az új kompnak, mosolygós pillantásokat váltanak, mintha csak egy régi titkot osztanának meg. "Ezt a kompot mindig is 'farkasdi kompnak' szólították" – mondják egyöntetűen, és a név súlya, ahogy mondják, nem csupán hagyomány, hanem kötelezettség is.
„Határozottan ki kell mondanunk!” – fogalmazott Tölgyesi Róbert, Vágsellye alpolgármestere. Emellett fontos megemlíteni, hogy a Vág mentén folyamatban van a Vágsellyét és Gútát összekötő új kerékpárutak tervezése. Az első szakaszok már az előkészítési fázisban tartanak, és várhatóan hamarosan megvalósulnak. Amint Vágfarkasd is csatlakozik ehhez a kerékpáros hálózathoz, a komp jelentős mértékben hozzájárul majd a kerékpáros turizmus fellendítéséhez.