Maersk: A vámügyi nézeteltérés nem befolyásolja a globális kereskedelmet - Világgazdaság


A dán logisztikai óriásvállalat szerint a konténerszállítási piac az idén négy százalékkal nőhet, erre a vámvillongások aligha lesznek hatással, legfeljebb a célállomások változhatnak. A Maersk szerint az ágazat idei profittermelő képessége alapvetően a közel-keleti tűzszüneti megállapodás végrehajtásától, a Vörös-tenger hajózhatóságától függ.

A vámvita nem alakul át kereskedelmi háborúvá – legalábbis így véli a dán logisztikai óriás, az A. P. Moller-Maersk A/S, amely a világ legnagyobb konténerszállító kapacitásával büszkélkedhet. Ez a vállalat a globális kereskedelem egyik legmegbízhatóbb mutatójának számít, hiszen készséggel képes előre jelezni a piaci trendeket. A leadott megrendelések alapján nagyfokú valószínűséggel modellezik a logisztikai szektor rövid távú alakulását, így szinte előre látják a jövőt.

Szerintük a fogyasztói kereslet jelenleg annyira erős, hogy egy kereskedelmi háború sem tudná jelentősen visszavetni. Friss előrejelzésük szerint a globális konténerszállító piac 4 százalékkal bővülhet az idén a tavaly mért 6 százalék után.

A hajótársaságok jövőbeli kilátásai a 2024-es év nyeresége után egyre inkább kérdésessé válnak, mivel Donald Trump amerikai elnök szabadkereskedelem ellen irányuló éles kritikái és megnyilvánulásai állnak a háttérben.

A Maersk számára a kerülő út választása jelentős előnyöket hozott.

Érdekes módon tavaly a vörös-tengeri rakétafenyegetések, amelyeket az Irán által támogatott jemeni húszik okoztak, felfokozott fuvardíjakat eredményeztek, amelyek paradox módon segítették az ágazat profittermelését. Azonban, ahogy a közvetlen veszély elhárult, a kockázatok csökkentésével a szállítási díjak is fokozatosan visszatértek a normális szintre.

Vincent Clerc, a vállalat vezérigazgatója a Bloomberg TV-nek nyilatkozva kiemelte, hogy a vám csak egy a sok tényező közül abban a bonyolult egyenletben, amelyben a devizapiaci ingadozások, a kamatlábak, az adók és az üzemanyagköltségek is szerepet játszanak. Ezek a tényezők mind hozzájárulnak a szállítási díjak alakulásához és a kereslet változásához.

Vincent Clerc hangsúlyozta, hogy ez egyértelműen tükröződik a Maersk teljesítményében és jövőbeli kilátásaiban is.

A Maersk az elemzői várakozásokat felülmúló negyedik negyedéves eredményekről írt a csütörtök délelőtt közzétett gyorsjelentésében, s az éves teljesítménye is masszívan verte az elemzői várakozásokat. Eszerint tavaly a koppenhágai székhelyű vállalat

A Maersk az idei évre 6 és 9 milliárd dollár közötti EBITDA-t céloz meg, míg az elemzők várakozásai 6,7 milliárd dollár körül mozognak. A becsült tartomány szélessége szoros kapcsolatban áll a Vörös-tenger átjárásának biztonságával. A vállalat az első félév során nem számít arra, hogy vissza tudja irányítani konténerhajóit a Szuezi-csatorna felé, mivel ez az út a veszélyesebb, de gyorsabb alternatíva.

Related posts