Nyilvánosságra került az új KRESZ tervezete.


Egy új tervezet alapján módosulhatnak a KRESZ-szabályok, amelyek a gyalogosokat, kerékpárosokat, elektromos rollerrel közlekedőket, autósokat és a tanulóvezetőket egyaránt érinthetik.

A Telex híradása szerint a mintegy huszonhét oldalas dokumentum a folyamatban lévő közigazgatási egyeztetéshez készült, és a szakmai előkészítő munka egyéves eredményeit tükrözi. E folyamat során közel száz közlekedési szakértő és hetven különböző szervezet működött együtt.

Az egyeztetések fő célja az volt, hogy a száraz, nehezen érthető nyelvezetű KRESZ-t, amely az utóbbi évtizedek során számos apróbb módosításon esett át, egy átfogóan átdolgozott jogszabály váltsa fel. A közlekedési táblák és jelzőlámpák jelentése továbbra is megmaradhat változatlan formában, ahogyan a nemzetközi jogrendbe illeszkedő egyéb közlekedési szabályok is.

Mivel a közlekedés jelentős részét az autók alkotják, az autósokra vonatkozó szabályok módosítása kiemelt jelentőséggel bír. Például, a sebességhatárok egységesítése segíthetne a közlekedési rend fenntartásában. Az útkezelők akár 120 kilométer/órás sebességhatárt is engedélyezhetnének autóutakon, a jelenlegi 110 km/h helyett, ami hozzájárulhatna a gördülékenyebb forgalomhoz.

Jelenleg a teherautók, a buszok és az utánfutót vontató autók, lakott területen kívül mindenhol 70 kilométer/órával mehetnek, a javaslat szerint viszont az összes felsorolt útszakaszon 90-re gyorsíthatnának ezek a járművek. Ezt a szabályt azzal egészítenék ki, hogy

A javasolt szabályozás értelmében a kerékpárosok a járdákon és a gyalogos övezetekben legfeljebb 10 kilométer/órás sebességgel haladhatnának. Ezzel szemben a gyalogosok és kerékpárosok közös használatú szakaszain 25 kilométer/órás határ lenne érvényben.

Írásba kerülhet az úgynevezett cipzárelv, vagyis, amikor két forgalmi sáv közül az egyik megszűnik, akkor az egyenesen továbbhaladó sávban közlekedőknek bizonyos esetekben be kell engedniük a megszűnő sávról érkezőket.

Akik az új szabályzat hatályba lépése után kívánják letenni a B-kategóriás jogosítványt, részt vehetnek szimulációs oktatásban. A gépekkel olyan közlekedési helyzeteket is alaposan be lehet gyakorolni, amelyek élőben feltartanák a forgalmat, esetleg veszélyesek. Ugyanakkor fontos, hogy csak a közlekedési hatóság által engedélyezett szimulátorral végzett gyakorlásokat veszik figyelembe a vizsgán. Az elképzelés szerint a kötelező 29 gyakorlati órából legfeljebb hatot válthatnak ki így a tanulóvezetők.

A javaslat célja, hogy a kerékpárosok biztonságát növelje, különösen a 14 év alatti fiatalok esetében, hiszen számukra kötelezővé tenné a bukósisak viselését. Emellett előírná az autósok számára, hogy a kerékpárosok mellett haladva tartsanak megfelelő oldaltávolságot: 50 km/h sebességig legalább egy métert, míg ennél gyorsabb tempónál minimum másfél métert. Ezzel a szabályozással nemcsak a gyors járművek által keltett légörvények hatását mérsékelnék, hanem a kerékpárosok oldalirányú mozgása is biztonságosabbá válna, ezzel csökkentve a balesetek kockázatát.

Az előbbiek álló vagy lassan haladó járművek mellett jobbról előre mehetnének, a segédmotorosok a sorok közt vagy szintén jobbról, a motorosok pedig balról, vagy szintén a sorok közt.

A tervezetben megjelenik a gyalogosok számára kedvező, valamint a kétféle közlekedési módot ötvöző vegyes övezetek koncepciója is. Ezekben a gyalogos zónákban az út teljes területét a gyaloglók vehetnék birtokba, és a belépés járműveknek tilos lenne. A vegyes közlekedési zónákban szintén eltörölnék a hagyományos autós forgalmat, lehetővé téve ezzel a gyalogosok és a kerékpárosok biztonságosabb és kényelmesebb közlekedését.

A jelentés szerint kis- és nagy teljesítményű elektromos rollereket is megkülönböztetnek majd az új jogszabályban, és ezekre merőben eltérő szabályok vonatkoznak majd. Az előbbiek azok, amelyek legfeljebb 25 kilométer/óra sebességre képesek, csak 12 évnél idősebbek használhatnák őket, az első két évben sisakot kéne viselniük, és járdán maximum 10 kilométer/órával, máshol 20 kilométer/órás sebességgel mehetnének.

Az erősebb elektromos rollerek a segédmotorokra vonatkozó szabályok szerint vehetnének részt a forgalomban, így tehát nemcsak a már most is kötelező felelősségbiztosítást kéne rájuk kötni, de vezetésükhöz 14 éves alsó korhatár is tartozhat, legnagyobb megengedett sebességük pedig 45 kilométer/óra lehet. Utast egyikkel sem lehetne majd szállítani.

A tervek között szerepelnek olyan innovatív jelzések bevezetése, mint a gyors megállásra és ki-beszállásra alkalmas "Puszi és haladj!" tábla, valamint olyan figyelmeztető táblák, amelyek az idősek, nagycsaládosok vagy lovasok úton való megjelenését előre jelzik. Emellett várhatóan létrejön egy új közúti jelzés a kibocsátásmentes járművek számára, valamint egy Miserend elnevezésű kategória is, amelynek részleteit azonban a javaslatban még nem fejtették ki.

Related posts