A Netflix legújabb thrillersorozata igazán próbára tette az idegeinket.
 
Cillian Murphy a Netflix legújabb filmjében a maffiózó életéről való leválás után egy megpróbáltatásokkal teli tanár szerepét öltötte magára.
Az Öntörvényűek, a Netflix szeptember 25-én bemutatott szériája több szempontból is simán lehetne Stephen King-adaptáció. Egyrészt rögtön az első jelenete egy vérfagyasztó jumpscare, amikor egy viselkedési problémákkal küszködő tiniknek fenntartott intézményből egy srác mezítláb fogja menekülőre az erdőn keresztül. Másrészt a sztori egy olyan, hátborzongató városkában játszódik, hogy simán lehetne a neve Twin Peaks. Persze nem úgy hívják, hanem Tall Pinesnak, elvégre a valóságban Kanadában forgatott a stáb.
Ha alaposabban körülnézünk, felfedezhetjük a megviselt zsarut, Alex Dempsey-t (Mae Martin) is, aki Detroit sűrűjéből érkezik Tall Pinesba. Ezen kívül Toni Collette egy olyan karizmatikus szektavezért alakít, aki nyíltan vállalja sötét szándékait, így egy igazán figyelemre méltó King-hangulatú sorozatot kapunk. Bár a horror mesterének nem állt közvetlen köze a végeredményhez, a párhuzamok és utalások kétségtelenül jelen vannak.
A Netflix az utóbbi időszakban mesteri szinten játszik a nézők feszültségtűrő képességével, különösen a horror-thriller sorozataival. Az Öntörvényűek című produkció sem kivétel ez alól, hiszen a pilot epizódban máris néhány igazán idegborzoló pillanatot kínál. De hogy pontosan miről is van szó, arról majd később mesélek.
Toni Collette-et már régóta érdemes lenne igazán elismerni, hiszen a tehetsége megkérdőjelezhetetlen. Az Öntörvényűek című film elején csupán egy háttérben lebegő, baljós figura, aki fokozatosan közelít a történet középpontjához. Mint egy sötét előjel, az ő jelenléte fokozza a feszültséget. Amikor végre lecsap a fiatal főszereplőkre, az események drámai fordulatot vesznek, és a következmények nem éppen kedvezőek. Collette mesterien alakítja ezt a karaktert, aki a film során fokozatosan válik egyre fenyegetőbbé.
A széria az egyik szálon két balhés tini körül forog, akik lógnak az órákról, és inkább a háztetőn füveznek. Közülük a rosszabbik az Leila (Alyvia Alyn Lind), akit a pályaválasztási tanácsadó meg is fenyeget azzal, hogy simán a nevelőintézetben találja magát, ha nem kapja össze magát és javít a tanulmányi átlagán. Leila legjobb barátnője Abbie (Sydney Topliffe), aki amolyan áldozat szerepkörben tetszeleg, persze nem kell kétszer kérni a rosszalkodásra. Az Öntörvényűek egyik sokkoló fordulata, amikor kettejük közül nem épp azt csukják be az intézet falai közé, akire számítanánk, és az egészet a leányzó családja faarccal, kegyetlenül nézi végig.
A történet másik középpontjában a már említett transz nyomozó, Alex áll, aki éppen azon fáradozik, hogy összeszokjon új társával, Dwayne-nel (Brandon Jay McLaren). Egy váratlan pillanatban, miközben a járőrkocsijukkal haladnak, egy fiatal fiú rohan ki az intézetből, hogy keresztülvágjon az útjukon. Alex ekkor még nem sejti, hogy ez a találkozás csupán a kezdet, és hogy a balhés kamasz később, váratlanul, az otthonában is felkeresi őt – egy kés kíséretében.
A sorozattal kapcsolatban talán a legfőbb kritika, hogy kicsit elnyújtott, és nem teljesen világos, miért választották a készítők a nyolc epizódos felépítést. Különösen zavaró, hogy Toni Collette csak az elején tűnik fel keveset, ami egyfajta hiányosságot is jelent. Azonban ahogy a cselekmény bontakozik, egyre mélyebben merülünk el Tall Pines sötét titkaiban, és olyan zavarba ejtő információk derülnek ki a karakterekről, amelyek meglephetnek minket. Különösen Alex környékén bukkannak fel olyan rejtélyek, amelyek arra késztetik Mae Martin karakterét, hogy elgondolkodjon, vajon nem lett volna-e bölcsebb a nagyváros nyüzsgésében maradni.
A Netflix-sorozatok világában sajnos gyakran találkozunk a borzalmas fényképezés jelenségével. A használt szűrők nemcsak a thrilleres atmoszférát hivatottak fokozni, hanem inkább kirángatnak minket a művészi élményből. Ezen érdemes lenne végre változtatnia az online videótárnak, hiszen az HBO-nál sokkal igényesebb saját gyártású produkciókkal találkozhatunk ezen a téren. Meglepő módon még az Apple TV+ sorozatai is néha megelőzik a Netflixet. Pedig az almás óriás sem éppen a technikai zsenialitásáról híres.
Az Öntörvényűek valóban szerencsés időszakot élnek, hiszen amikor a nagy központi rejtély kezd elhalványulni és egyhangúvá válni, Toni Collette ördögi karaktere lép a középpontba, és elkezdik felfedezni a drámai mélységeit. Bár a történet ígéretesebb lehetett volna, a végeredmény inkább egy szórakoztató Stephen King-stílusú feldolgozás lett, mintsem egy David Lynch-féle groteszk misztikum. Mégis, az őszi és halloween-i hangulat közeledtével a Netflix igyekszik kedvére tenni az előfizetőinek. A végső csavar pedig úgyis a Stranger Things utolsó évadában vár ránk, ha türelmesen megvárjuk.





