A magyar halálutakon sorra követik egymást a tragédiák: megdöbbentő, hogy mennyi ember élete szakad meg ezekben a balesetekben - figyelmeztet a Pénzcentrum.

Az európai országok továbbra sem tudnak megfelelően megbirkózni a halálos kimenetelű közúti balesetek csökkentésének kihívásával. Egy frissebb statisztikai jelentés alapján tavaly a nyugat-európai utakon rendkívül magas számú tragikus esemény történt, és sajnos a Magyarországot is magában foglaló közép-európai térség sem mutat túl kedvező képet. Ha saját belföldi adataikat vizsgáljuk, a helyzet még aggasztóbb dimenziókba lép.
A baleseti statisztikák sokféle aspektust tükröznek, amelyek rávilágítanak a közlekedés kihívásaira. A zsúfolt utak és a túlzott autóforgalom problémája szinte minden országban ismerős, noha az évtizedek óta tartó zöld kezdeményezések és a tömegközlekedés folyamatos fejlesztése arra törekszik, hogy mérsékelje ezt a helyzetet. Azonban a legfrissebb adatok szerint a balesetek számának csökkentése egy olyan küzdelem, amelyet az emberiség látszólag sosem tud teljesen megnyerni.
Az Eurostat friss adatai rávilágítanak arra, hogy két évvel ezelőtt a legtöbb országban nem mutatkozott előrelépés a közlekedésbiztonság terén, és sajnos a hazánk helyzete sem éppen a legkedvezőbb, ha a balesetmentes államokat nézzük. Ha alaposabban megvizsgáljuk a belföldi statisztikákat, akkor igazán aggasztó kép bontakozik ki: 2025 egy rendkívül nehéz év lehet a közúti közlekedés szempontjából, amennyiben a helyzet nem változik kedvezően a közeljövőben.
Nemrégiben adta ki az Eurostat azt az adatsort, melyben a 2023-as év azon baleseteit összegzik, amelynek volt legalább egy halálos áldozata. Az adatokat úgy kell értelmezni, hogy mennyi volt az egymillió lakosra jutó halálos áldozatok száma - és mint a lenti összesítő ábrán láthatjuk, inkább az alsó negyedben helyezkedik el Magyarország.
Az abszolút győztes az aprócska Lichtenstein állam, ahol nulla a statisztikai mutató ebben a szegmensben, de Izlandon sem éri el a tízet. Ez persze nem azt jelenti, hogy a hercegségben egyáltalán ne lett volna halálos áldozat, de a kevés lakosságszám miatt az egy egészet nem éri el a statisztikai adat.
Magyarországon tavalyelőtt egymillió lakosra jutó halálos balesetek száma 472 volt, ami aggasztó helyzetet tükröz a közlekedésbiztonság terén. E tekintetben közvetlenül előttünk állnak Szlovákia, Horvátország és Ausztria, így a közép-európai országok szoros "csapatban" helyezkednek el. Míg a helyzet a környező államokban viszonylag hasonló, a nyugat-európai országok statisztikái sokkal súlyosabb képet festenek. A legrosszabb arányt Németország, Olaszország és Franciaország mutatja, ahol egymillió lakosra a legnagyobb számú halálos áldozat jut.
A Magyar Autóklub statisztikái alapján megállapítható, hogy bár az egymillió lakosra jutó balesetek tekintetében nem állunk a legrosszabb helyen Európában, ez nem ok arra, hogy hátradőljünk. A halálos balesetek száma, ahogy az az alábbi táblázatban is látható, 2020-ban és 2021-ben jelentős csökkenést mutatott — ami részben a COVID-19 világjárvány következtében bevezetett lezárásoknak és kijárási korlátozásoknak volt köszönhető. Azóta azonban ismét aggasztó módon emelkedni kezdett a balesetek száma, és ez mindannyiunk figyelmét sürgeti.
Idén február végéig a halálos közúti balesetek száma már 66-ra rúg, ami felülmúlja a 2020 és 2023 közötti évek bármelyikének adatait.
A helyzet rendkívül aggasztó, ha figyelembe vesszük a közúti balesetek következményeként bekövetkező halálesetek számát. Míg a tavalyi, 2024-es év viszonylag kedvező statisztikákat mutatott, addig az idei év első két hónapjának végére már 76 ember vesztette életét, ami egyedülállóan magas szám, hiszen ez a szám bőven meghaladja bármelyik évet 2019 óta.
A Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb, balesetekről szóló vármegyei összesítése szerint tavaly a közlekedési balesetek többsége Budapestre tehető, ahol minden ötödik baleset zajlott. Ezzel szemben a legkevesebb incidens Tolna és Nógrád vármegyékben történt. A Pénzcentrum nemrégiben összeállította azon útvonalak listáját is, ahol a leggyakoribb balesetek fordulnak elő; ezt az összegzést itt találhatod meg újra:
Összességében örvendetes ugyanakkor, hogy az ittas állapotban okozott balesetek száma jelentős csökkenést mutat: tavaly 19 százalékkal esett vissza az érték 2023-hoz képest, persze még így is nagyon sok, összesen 844 ilyen eset volt a magyar utakon. Riasztóan magas ugyanakkor azok száma is, akiknek az élete ugyan szerencsésen megmaradt, de nem úszták meg kisebb vagy akár nagyon súlyos sérülés nélkül: összesen több mint 19 ezer ember sérült meg balesetek során.