Fantasztikus magyar innovációk a MediaMarkt jövőbeni terveiben!
A jó minőségű saját márkás termékeknek és az online kereskedelemnek nagyobb szerepet szánnak
A düsseldorfi régi kikötő, hivatalos nevén MedienHafen, az elmúlt három évtizedben jelentős átalakuláson ment keresztül. A felújított raktárak mellett felhúzott modern épületek és fényes üvegpaloták uralják a tájat. Itt található Frank Gehry 1998-ban tervezett ikonikus épületegyüttese, az Új Vámudvar (Der Neue Zollhof), amely a kortárs építészet egyik kiemelkedő példája. Ez a terület mára a látogatók egyik kedvelt célpontjává vált, köszönhetően a figyelemre méltó modern építészeti megoldásoknak. A vízparttól csupán egy utcányira helyezkedik el egy vörös téglás épület, amely a környezetéhez képest meglepően visszafogott és nem túl nagy. Ki gondolná, hogy ez a hely a kontinens egyik legnagyobb műszaki kereskedelmi vállalatának, a több mint 22 milliárd euró éves forgalmú MediaMarktnak a stratégiai központja? Belépve a kapun, a látogatót egy hipermodern, ugyanakkor barátságos loft hangulat fogadja, amely tökéletesen illeszkedik a városrész kortárs stílusához.
A MediaMarkt, amely 11 országban van jelen, több mint ezer áruházat üzemeltet, és évente körülbelül kétmilliárd ügyfélkapcsolatot generál. Ezért nehezen vitatható, hogy az üzleteik nem népszerűek. Magyarországon a cég tavaly 192 milliárd forint körüli nettó árbevételt ért el, és 40 áruházzal rendelkezik. A fejlődés pedig nem áll meg sem Európában, sem hazánkban. Ezt a dinamikát jelentősen elősegíti, hogy a technológia egyre inkább átszövi mindennapjainkat, a MediaMarkt pedig a gyártók és a vásárlók közötti híd szerepét tölti be. A düsseldorfi központú vállalat nem csupán kereskedőként, hanem mint egyfajta útmutatóként is funkcionál, összekapcsolva az innovátorokat a fogyasztókkal. Ez a megközelítés kulcsfontosságú a cég működésében, hiszen ezt a filozófiát követik minden tevékenységük során. Ezt a szemléletet erősítette meg számunkra Karsten Wildberger, a MediaMarkt cégcsoport vezérigazgatója, Szilágyi Gábor, a MediaMarkt Magyarország vezetője, valamint Karczub-Lehoczky Fanni, a marketing igazgató.
A magyar leányvállalat a cégcsoporton belül valódi innovátorként tűnik fel. Az utolsó öt év során 18 bolt a boltban formátumban nyitották meg egységeiket a Tesco hipermarketekben. Ezek a kisebb, 600-800 négyzetméteres üzletek jelentős eltérést mutatnak a hagyományos, 2300-2500 négyzetméteres áruházakhoz képest. Ezt a koncepciót hazai szakemberek dolgozták ki és itt tesztelték először. Szilágyi Gábor megjegyezte, hogy ebben a megoldásban látják a további növekedés és terjeszkedés lehetőségét. A fővárosban és a megyeszékhelyeken már jelen voltak a nagyobb üzletekkel, de a kisebb településeken a kereslet hiánya miatt nem lett volna gazdaságos a nagyobb egységek kialakítása. A Tesco-val való együttműködésük révén viszont sikerült betörniük a közepes méretű városok piacára, így már jelentős részesedést tudtak elérni a magyar piacon. Jelenleg vidéken a bővítés lehetőségei korlátozottak, mivel félórás autózással bárhonnan elérhető egy áruház. Budapesten, különösen a budai oldal nagyobb kerületeiben még van tér a fejlődésre, de jelenleg aktívan keresik az ideális helyszíneket.
Karsten Wildberger hangsúlyozta a magyar kísérletezőkedv fontosságát. Az úgynevezett expressz formátumú áruházak nemcsak hazánkban kínálnak innovatív megoldásokat a fejlődés előmozdítására. Észak-Olaszországban a Bennet-hálózat, amely több mint 70 üzlettel bír, hasonló együttműködéseket tervez, ahol a Tesco hipermarketekhez méretben és megjelenésben illeszkedő áruházak működnek. Az új kezdeményezéshez a magyar tapasztalatokat már fel szeretnék használni - nyilatkozta a cégcsoport vezetője.
A MediaMarkt négy bolttípussal működik. Vannak a jól ismert klasszikus áruházak, az expressz üzletek (nálunk a Tescóban), a smart shopok a nagyobb városokban főleg a pályaudvarok közelében 100-200 négyzetméteres területen, ahol elsősorban a mobilkommunikáció, a telefonok és kellékeik vannak a fókuszban, illetve a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatások, például a fóliázás és a zászlóshajó kategória a Lighthouse (világítótorony) vagy más néven Tech Village (techfalu), amiből Európában csak nyolc van összesen Németországban, Hollandiában, Spanyolországban, Olaszországban, Ausztriában, Törökországban, azaz a nagyobb piacokon. A legnagyobb a hamburgi 15 ezer négyzetméteres óriás.
A Lighthouse egy lenyűgöző, legalább ötezer négyzetméteres terület, ahol a vásárlás élménye új dimenziókat nyer. Szilágyi szavaival élve, itt nem csupán termékek beszerzésére nyílik lehetőség, hanem egy igazi technológiai kalandra is invitálják az érdeklődőket. A központi részen található a megszokott MediaMarkt áruház, melyet körülölelnek a különböző technológiai márkák stílusos butikjai – összesen minimum 20-25 egységben. Ezek az üzletek 50-200 négyzetméteres terekben helyezkednek el, amelyeket a cégek maguk terveznek és alakítanak ki, így minden butik saját szaktanácsadóival mutatja be prémium termékeit. Ez a dinamizmus és kreativitás igazán vibráló légkört teremt, hiszen a Lighthouse nem csupán a vásárlás színhelye, hanem számos esemény otthona is. A gyártók és a társaság közötti együttműködés nem csupán a kereskedelmi forgalomra fókuszál, hanem arra is, hogy a tér a márkák showroomjaként és bemutatóhelyeként szolgáljon. A Lighthouse tehát nemcsak egy bolt, hanem egy közvetítő szerepet betöltő élményközpont, ahol a technológia és a vásárlói élmény találkozik.
A MediaMarkt fontolgatja egy magyar Lighthouse nyitását, amelynek a helyét jelenleg is keresik. Magyarország egy kis piac, ezért egy ilyen grandiózus beruházás helyszínét és formáját is nagyon alaposan át kell gondolni, hogy ne rontsa le a cég itteni jelenleg nagyon egészséges üzletét - mutatott rá Szilágyi Gábor a szükséges megfontoltságra. Egy ilyen hatalmas kereskedelmi egység számára valamelyik bevásárlóközpont lehet az ideális lokáció, hiszen ott eleve sok ember fordul meg, és a Lighthouse-nak sok látogatót kell vonzania. Az együttműködő márkáknak is akkor éri meg beruházni, ha sok ember jön be és nézi meg a bemutatott termékeiket. Az említett rendezvények célja is az, hogy minél több embert csábítsanak be. A plázák azonban drágák és a plázastop miatt nem biztos, hogy lehet megfelelően nagy helyet találni bennük. Ez felveti az önálló áruház építését. Ezzel a lokáció kulcskérdéssé válik, mert a Lighthouse-t nem lehet a világ végére helyezni. Frekventált és megfizethető ponton kell helyszínt találniuk. A felméréseik szerint biztos, hogy Magyarországon is lenne igény egy ilyen magas színvonalú techfalura, ami akár egy Xperionnal (a MediaMarkt gamerközpontjával) is kombinálható volna. A társaságnál folyik a gondolkodás, hogy ezt a projektet magyar léptékben hogyan lehetne megvalósítani nagyjából a következő öt évben.
A Lighthouse-butikok alapvetően az inspiráció forrásaként működnek, nem csupán vásárlási helyszíneként. A céljuk nem az, hogy azonnali vásárlásra ösztönözzék a látogatókat, hanem hogy segítsenek nekik a szükséges információk összegyűjtésében és a technológiai lehetőségek felfedezésében. A MediaMarkt nem véletlenül használja az „élmény elektronika” kifejezést, hiszen ez a filozófia a cég operatív stratégiájának alapját képezi. Az ő céljuk az, hogy "technológiai élményt kínáljanak a gazdagabb életért", ami azt jelenti, hogy támogatják az embereket abban, hogy felfedezzék a technológia nyújtotta lehetőségeket, és közelebb hozzák számukra a digitális világot.
A technológiai fejlődés üteme napjainkban olyan mértékű, hogy nehezen követhetővé válik, ami komoly kihívások elé állítja az embereket. Karsten Wildberger rámutatott, hogy a folyamatos innovációkhoz való alkalmazkodás nem csupán technikai kérdés, hanem időt és türelmet is igényel. A gyors változások között felmerül a kérdés: hogyan reagál a társadalom erre a folyamatosan változó környezetre? A technológia bevezetése, használata és megértése között egyfajta távolság áll fenn, amelyet nehéz áthidalni. A MediaMark különleges szerepet vállal ezen a területen, hiszen célja, hogy hidat képezzen az innovátorok és a felhasználók között – emelte ki Szilágyi Gábor. Minden vállalatnak tisztában kell lennie a saját küldetésével, hogy miként válaszol az emberek igényeire. A MediaMarkt ebben a szellemben működik, igyekezve közelíteni a technológiai újításokat a mindennapi felhasználókhoz.
Karsten Wildberger kifejezésében megfogalmazza, hogy a technológiai fejlődés üteme manapság már annyira felgyorsult, hogy az emberek számára nehezen követhető. A folyamatosan bekövetkező változásokhoz való alkalmazkodás érdekében az egyéneknek több időre van szükségük.
A cégcsoport vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a figyelem nem csupán a fizikai üzletekre irányul. A MediaMarkt egy sokcsatornás kereskedelmi vállalat, amelynek online jelenléte is jelentős. Céljuk, hogy a hagyományos bolt és az internetes platform zökkenőmentesen együttműködjön, aminek egyik kiemelkedő példája származik Magyarországról. Itt vezették be azt az innovatív megoldást, amely lehetővé teszi a vásárlók számára, hogy online vásároljanak, majd a kiválasztott termékeket a boltban vegyék át. Ez a megközelítés elengedhetetlen egy omnikanális kereskedő számára, mivel hozzájárul a gyorsabb és hatékonyabb kiszolgáláshoz - tette hozzá Karsten Wildberger.
Magyarországon az újonnan bevezetett webshoptechnológia forradalmasította az áruátvétel és kiszállítás módjait. Napjainkban szinte minden negyedik online megrendelés a csomagautomatákba érkezik, legyen szó MPL vagy GLS szolgáltatásról. A csomagátvételi pontok elérhetősége is folyamatosan bővül, és a csomagautomaták iránti kereslet érezhetően megnőtt. Az online vásárlás egyik kulcseleme a gyorsaság: a vásárlók számára kiemelten fontos, hogy mikor juthatnak hozzá a kiválasztott termékekhez. A jelenlegi rendszer lehetővé teszi, hogy ha valaki egy napon rendel, másnap már átveheti a csomagját a legközelebbi automatából, függetlenül attól, hogy az ország melyik részén tartózkodik – emeli ki Szilágyi Gábor.
Az online értékesítés jelenleg a teljes forgalom 20%-át teszi ki, ami kissé elmarad a cégcsoport által elért szinttől. Bár ez a szám nem teljesen kielégítő, a vállalat saját kitűzött céljaihoz képest kedvező helyzetben van. Magyarországon az összes kereskedelmi szektorban az online részarány már 30-32% között mozog, ami az utóbbi években stabilnak mondható. A MediaMarkt, amely hagyományosan offline kereskedelemre épített, célul tűzte ki, hogy felzárkózzon a nemzeti online átlaghoz. Az új webshop applikációjuk, különösen a mobil verzió, jelentős előrelépést hozhat a vásárlói élmény javításában, amit a telefonos vásárlások számának növekedése is tükröz. A vállalat arra számít, hogy az online forgalom aránya folyamatosan emelkedni fog, és figyelembe veszik azt is, ha a vásárló online kezdi meg a vásárlást, majd az áruházban veszi át a terméket.
A magasabb árú, de tartósabb termékek vásárlásánál a bizalom kiemelkedő szerepet játszik, ami a vásárló tudatában gyökerezik: tudnia kell, kitől szerzi be az adott árut. A beszerzés folyamata két fő szakaszra bontható: az előzetes fázisra, ahol a kipróbálási lehetőségek, tanácsadások és egyéb kiegészítő szolgáltatások szerepelnek, valamint a vásárlás utáni szakaszra, amely magában foglalja a kiszállítást, a garanciális ügyintézést és a pótalkatrészek biztosítását. Ha ezek az elemek megfelelően működnek, akkor erősítik a bizalmat a vásárlóban. Az offline jelenlét ebben a tekintetben biztonságot és stabil hátteret nyújt. Különösen a fiatalok körében válik egyre fontosabbá az offline élmény: ha lehetőségük van megfogni a terméket, vagy személyesen találkozni az üzlet munkatársaival, az hatalmas előnyt jelent – emeli ki Szilágyi Gábor.
Az innováció egy kissé lelassult, mert a fejlődés mostani szakaszában a gyártók keresik azokat a pontokat, ahol valódi igényeket tudnak kielégíteni vagy kelteni. A porszívóknál például vannak jó fejlesztések, a rúdporszívók az erős akkumulátoraikkal és a számtalan kiegészítő kellékükkel nagyon hasznosak. A forgalmuk nem véletlenül ível fel rakétaként. De hasonló a helyzet a robotporszívóknál is. Ahol több árkategóriában sokféle termék versenyez. Ezek látni valóan megtalálták a helyüket. Az airfryerek esetében is hasonlót látni. Meg kell jegyezni, hogy ezekben az árucsoportokban elsősorban a közép és felső kategóriás termékek képesek azt a teljesítményt nyújtani, amire a fogyasztók eredendően vágynak. A MediaMarkt ezért az akcióiban a jó minőségű termékeket helyezi előtérbe.
Szilágyi Gábor: A technológiai fejlődés során csak azok a megoldások találják meg a helyüket a piacon, amelyek valós, kézzelfogható előnyöket kínálnak az emberek életében.
Szilágyi Gábor véleménye szerint a technológiai fejlődés során csak azok a termékek maradnak életben a piacon, amelyek valós előnyöket kínálnak a felhasználók számára. Például a 3D televíziók, a hajlított képernyők, vagy a projektor televíziók nem tudtak tartósan megkapaszkodni. Az innovációs folyamat nem lineáris; az elmúlt két évtizedben számos ígéretesnek tűnő fejlesztés futott vakvágányra, ami jelentős anyagi veszteségeket okozott. Ennek következtében a gyártók ma már soha nem látott mértékben fektetnek a fogyasztói igények alaposabb megértésébe, ez a gyakorlat pedig szorosan összefonódott a termékfejlesztési folyamatokkal.
Karsten Wildberger a legfrissebb nemzetközi trendek között kiemelte a mobilitás fontosságát, különös figyelmet fordítva az e-mobilitásra, amely a MediaMarkt számára kiemelt jelentőséggel bír. Az e-rollerek és e-bike-ok, valamint azok kiegészítői, mint például töltők és sisakok, mind egy jelentős piaci szegmenst képviselnek. Németországban olyan partnerrel is együttműködnek, aki az üzlet az üzletben koncepcióra épít, mivel ez a megközelítés jól illeszkedik a vásárlói elvárásokhoz.
Jelenleg több termékcsoport is ígéretes növekedés előtt áll. Kiemelkednek például a kis robotok, valamint a Meta által kínált Ray-Ban és Oakley okosszemüvegek. A Ray-Ban okosszemüvegei már idén megjelenhetnek az üzletek polcain. Az, hogy mely országban és mikor lesznek elérhetők ezek a termékek, nagymértékben függ attól, milyen gyorsan sikerül áthidalni a nyelvi nehézségeket, de biztató, hogy az élő fordítástechnológia rendkívül gyors ütemben fejlődik. Az okosszemüvegek várhatóan jelentős keresletnek örvendhetnek, és a közeljövő egyik legfontosabb új termékcsoportjává válhatnak. Az otthoni berendezések terén a robotporszívók is egyre népszerűbbek, különösen az automatizált megoldások révén.
A cégcsoport vezetője a videojátékokkal kapcsolatban rendkívül lelkes szavakat fogalmazott meg. Kiemelte, hogy ezek a játékok valóban nagyszerűek, és az emberek, akárcsak ő maga, hatalmas lelkesedéssel viseltetnek irántuk. Ennek a szenvedélynek az alapja, hogy sok fiatal játszik, és a videojátékok képesek összekapcsolni a különböző generációkat. Ugyanakkor a technológia használatának elsajátításában is nagy szerepet játszanak. Tehát a videojátékok nem csupán szórakoztató időtöltést kínálnak, hanem hozzájárulnak a technológiai ismeretek megszerzéséhez is, beleértve a gépek működését, a grafikai tervezést és az interfészek használatát. Így a fiatalok korai alkalmazókká válhatnak, felkészítve őket a digitális jövő kihívásaira.
Sokan talán nem is sejtik, hogy a MediaMarkt saját márkás termékeket is kínál, amelyek piaci részesedését Magyarországon 5%-ra kívánják növelni, de még csak az út felénél tartanak. A cég Hongkongban, az Intrón keresztül fejleszti és gyártatja ezeket a termékeket, amelyeket aztán a MediaMarkt különböző piacaira szállítanak. Négy saját márkájuk létezik: Koenic (felső kategória), OK (belépő szint), Peaq (optimális ár-érték arány) és Isy. Ezekből a termékekből akár egy teljes otthon is berendezhető, hiszen a választékban megtalálhatóak háztartási kisgépek, kozmetikai eszközök, hűtők, mosógépek, televíziók, airfryerek, laptopok és még sok más.
A Kellék kategóriákban folyamatosan bővül a választék, most azonban a hangsúly a minőségre helyeződik. A Peaq kiemelkedő márkájuk, amely ezen a területen külön figyelmet kap. A folyamatot marketingeszközökkel is támogatják, és biztosítják a szükséges terméktámogatást is. Ennek eredményeként a Peaq márka alatt magasabb minőségű és esztétikusabb termékek kerülnek bemutatásra. Az ismert személyiségek közreműködésével népszerűsítik a márkát, és jelentős összegeket fordítanak a márka megismertetésére. A MediaMarkt pedig mint megbízható háttér biztosítja a bizalmat a vásárlók számára.
Karczub-Lehoczky Fanni: A saját márkás termékek világában ma már nem csupán a költséghatékonyság dominál, hanem a prémium minőségű ajánlatok is egyre nagyobb szerepet kapnak.
Korábban a saját márka azt jelentette, hogy elfogadható minőség vásárolható elérhető áron, de a saját márka megítélése az elmúlt években jelentősen átalakult. Nem a gazdaságos, hanem a kiemelt termékek vannak ebben a kategóriában. Ezt például a szupermarketek kínálatában nagyon jól meg lehet figyelni. A saját márka ma már elsősorban pozitív jelentést hordoz, mert van mögötte egy ismert cég, amelytől jó áron lehet értéket kapni. Azaz a saját márkás termékekre nem a belépőszint a jellemző, hanem az, hogy milyen az ár/érték arányuk - mondta Karczub-Lehoczky Fanni marketingigazgató.
Egy MediaMarkt áruházban 7-8 ezer termék érhető el 2500 négyzetméteren. A webshopban körülbelül 70 ezer termék van. A magyarországi beszállítók viszont a MediaMarktba ennek a tízszeresét szeretnék behozni. Azaz egy rendkívül erős szelektáláson mennek át a felkínált árucikkek, mire a vásárlók számára elérhetővé válnak. És azt is nagyon megnézik, hogy melyik polchelyre, melyik márkától milyen árú terméket hoznak be. Az az igazi szaktudás, hogy a megfelelő szortimentet ki tudják alakítani, és a vásárlók mindegyike megtalálja a megfelelő márkát és a megfelelő tudású, árú terméket és a hozzájuk tartozó kellékeket és szolgáltatásokat. A termékeket ennek megfelelően úgy mutatják be, hogy a vásárló az igényei alapján tudjon választani - mondja a marketing igazgató. Mindig legyen lehetősége eldönteni, hogy megelégszik-e az alapfunkciókkal, vagy többet akar, esetleg egy ismertebb brandtől.
Karsten Wildberger úgy véli, hogy megváltozik a világ viszonya a technológiához, ami nem csak rájuk igaz a cégen belül, de elmondható a vásárlókról is. Tegyük hozzá, a vásárlóknak úgy tűnik, hogy ebben a dinamikusan átalakuló környezetben szükségük van az olyan közvetítőkre, mint a MediaMarkt, amely időnként a jobb tájékozódás érdekében épít egy jó nagy világítótornyot (Lighthouse-t), a következőt talán éppen nálunk.