Terézváros a Podmaniczky park koncepciójával pályázik a Nyugati pályaudvar mögötti terület revitalizálására.


A közgyűlésen felmerült egy 8 milliárdos változat is, a testület elutasította, mivel a beruházást az önkormányzat saját forrásból, hitel nélkül szeretné megvalósítani a Podmaniczky utcával párhuzamosan húzódó területen - ismertette a hvg.

Ahogyan arról korábban már beszámoltunk, tavaly év végén komoly politikai feszültséget generált, hogy a MÁV a budapesti főpályaudvarok körüli területek magánkézbe adását tervezte. A nyertes magánfejlesztők számára 90 százalékos részesedéssel, 99 évre kívánták átadni a hasznosítási jogot, miközben az ingatlanok állami tulajdonban maradnak. Ez a döntés érinti a Nyugati pályaudvar környékét is. Azonban a pályázat nem tartalmaz konkrét szabályozást a zöldfelületek arányáról, így a terület teljes mértékben beépíthetővé válik. Vitézy Dávid ingatlanpanamának minősítette az állam ezen lépését. Terézváros önkormányzata aggódik amiatt, hogy a pályázat következtében a Podmaniczky utcai spontán zöldterület is beépítésre kerülhet, ezért céljuk, hogy a területen park létesüljön.

A tender keretein belül megjelölt Nyugati mögötti vasúti terület terjedelme meghaladja a tervezett park méreteit, ezért az önkormányzat véleménye szerint iroda- és lakásépítési projektekkel foglalkozó vállalatok is csatlakozhatnának Terézváros pályázatához. A közeli Westend mögötti területen például a Gránit Pólus cégcsoport multifunkcionális épületek megvalósítását tervezi, így számukra is fontos, hogy mi valósul meg a környéken – áll a cikkben. Az önkormányzat érvei között szerepel, hogy a Nyugati Budapest egyik legforgalmasabb közlekedési csomópontja, míg Terézváros a legnagyobb népsűrűségű kerület, ahol a zöldterületek száma rendkívül alacsony. Egy újabb beépítési projekt tovább rontaná a lakók életminőségét. A tervezett park 70%-a zöldfelület lenne, míg a maradék 30% burkolt terület közösségi és sportolási célokat szolgálna.

A terület azonban erősen szennyezett, a kármentesítésre az önkormányzat legfeljebb 100 millió forintot tud biztosítani, de ha teljes talajcserére lenne szükség, az milliárdos nagyságrendű lenne, ami állami támogatás nélkül nem kivitelezhető. Az önkormányzat szerint az is kérdés még, hogy a kormány visszavonja-e a Ferdinánd-híd felé eső rész kiemelő rendeletét, amely korábban egy artistaképzőnek adott volna helyet.

Soproni Tamás polgármester attól tart, hogy a MÁV-pályázattal az állam feladja a közérdek védelmét, azzal, hogy fenntartóként kivonja magát, úgy hogy a magánfejlesztőktől a közérdek érdekében bármiféle fejlesztést elvárna. A csütörtöki testületi ülésen ugyanakkor Kovács Balázs Norbert, a kormány budapesti fejlesztésekért felelős biztosa támogatta a zöldterületi elképzelést. A lap ugyanakkor különösnek véli, hogy nincs látható szakmai együttműködés Lázár János építési és közlekedési miniszter irányítása alá tartozó MÁV és a kormánybiztos között.

Related posts