Próbára tesszük Elon Musk legújabb innovációját: Vajon az új Tesla Model Y válik Európa legkedveltebb autójává? - Pénzcentrum


Az utóbbi hónapokban jelentős feszültségek övezik Elon Muskot, akinek "szokatlan" gesztusai és kormányzati lépései nyilvánvalóan hatással vannak a Tesla teljesítményére is. A részvényárfolyam és az európai eladások sem éppen a legkedvezőbb állapotban vannak. Ebben a turbulens időszakban debütált a Tesla legnépszerűbb modelljének, a Model Y-nak a Juniper névre keresztelt frissítése, amelynek tesztelési lehetőségét a Pénzcentrum kapta meg elsőként. Egy azonban biztos: a ráncfelvarrás jót tett az autónak, hiszen a gyártó sikeresen eltávolodott a "nagy Model 3" dizájn koncepciótól.

Hosszas várakozás után végre a Pénzcentrum is kipróbálhatta Elon Musk legújabb dobását, a Juniper kódnévre keresztelt Model Y-t. A Tesla slágerautójának előző változata negyot ment világszerte, tavaly január és szeptember között 865 868 darab Tesla Model Y-t adtak el, csak a Toyota Corolla tudta megelőzni, amiből 901 991 darabot.

Mielőtt elmerülnénk a Juniper világába, érdemes egy pillantást vetni a gyártó jelenlegi helyzetére. Valószínűleg sokan emlékeznek a figyelemre méltó pillanatra, amikor Elon Musk január 20-án, Donald Trump beiktatási ünnepségén egy meglepő dolgot tett:

A Tesla részvényárfolyama azóta egy igazi hullámvasútra hasonlít:

Persze a kettő között nem állítható az ok-okozati összefüggés, de az tény, hogy amióta a szupermilliárdos Tesla-vezér aktív részese Trump kormányának - konkrétan ő vezényli le a kormányzati szektor megszorításait, amiből egyelőre csak a fejetlenség látszik -, valamint nyílitan kampányolt a német választáson az AfD mellett, ezóta eléggé visszaesett a renoméja. Legutóbb a Statista készített egy összesítést arról, hogy is áll a Tesla Európában, és mint kiderült:

Januárban a kontinensen a Tesla regisztrációk száma 45 százalékkal csökkent az előző évhez képest, míg az elektromos autók összességében 37 százalékkal növekedtek.

A piaci részesedés 2023-ban még 18,2 százalékos volt a kontinensen, tavaly már csak 16,5 százalék, idén januárban pedig mindössze 6 százalékos.

Persze, itt sem lehet azt állítani, hogy kizárólag Musk cselekedetei tették be a kaput az európai vásárlóknál - főleg, hogy az amerikai megszorítások őket a legkevésbé érintik. Az is benne van a képletben, hogy sokan kivártak a vásárlással, hiszen már tavaly év végén is nyílt titok volt, hogy érkezik a frissített Model Y. A gyárakat is át kellett erre hangolni, így pedig az előző modellverzióból sem készült annyi, mint korábban.

Az újdonság Magyarországon januárban mutatkozott be, még csak egy kivitelben, de azóta már több verzió is kapható. Mi most az összkerékhajtású Long Range modellt próbáltuk ki. Fontos kiemelni, hogy csak rövid időre kaptuk meg az autót, így jobbára csak az első benyomásainkat vetjük papírra.

Az új, Juniper kódnevű Model Y kinézetében teljesen átalakult: az autó orrára került egy LED-csík, és a fényszórók is tulajdonképp ezt viszik tovább az autó két széléig - az alsó lámpák pedig a tompított, távolsági fényszórók. Hatalmas újdonság, hogy az első lökhárítóba is szereltek egy kamerát, mosóval és fűtéssel, hogy minden körülmények között lásson vele az autó és a vezető is - mondjuk, így egy koccanás is elég drága történet lehet. Viszont márkajelzést a szögletesített kocsi orrán ne keressünk.

A kocsi hátulja összességében számomra kissé masszívnak tűnik, különösen a sötét színválasztás miatt, ami nem igazán kedvez neki. Ugyanakkor a hátsó piros fénysáv igazi figyelemfelkeltő elem, hiszen itt nem csupán LED-ek világítanak, hanem egy perem, amely visszaveri a fényt a nagy Tesla feliratra. A lámpák dizájnja is hasonlít az új Model 3-éhoz, ami modern és letisztult megjelenést kölcsönöz az autónak.

Összességében elmondható, hogy a Model Y-nak már régóta szüksége volt egy alapos frissítésre, hiszen az előző verzió lényegében az ős-Model 3 dizájnjára épült, amelyet még 2016-ban mutattak be. Hihetetlen, de immár 9 év telt el! A gyártó okosan döntött, amikor a "nagy Model 3" helyett egy teljesen új karaktert adott az Y-nak, így egy izgalmasabb és egyedibb autót alkotott.

A beltérben is óriási változásokat eszközöltek, a fahatású betéteket immáron textilre cserélték, és megkapta a Highland Model 3 színváltós hangulatvilágítását is. És ugyanúgy megérkezett a kis képernyő a hátsó sorba, amellyel lehet vezérelni a fűtést, az ülésfűtést is, de filmezni vagy játszani is tudnak rajta az utasok. Ami viszont nem tetszik, hogy az első ülések háttámláján nem egy szövet zseb van, hanem egy műanyag lap, amit valami bugyigumi feszít az ülésnek - hirtelen nem emlékszem, az előzőben hogy volt ez megoldva, de itt most nagyon szemet szúrt. A hátsó ülések dőlésszöge is változtatható, valamint hosszabbak az ülőlapok, így utazni is kényelmesebb.

Természetesen az impozáns üvegtető megmaradt, de az első szekcióban jelentős újdonság, hogy az ülések most már szellőztethetők is, ami a nyári hőségben igazán hasznos. Ráadásul a fotelek is sokkal kényelmesebbek, mint a korábbi Y modell esetében. A textilborítás és az alcantara-betétek elegáns megjelenést kölcsönöznek a belső térnek, minden részlet hibátlanul illeszkedik, és az összeszerelés minősége is kiemelkedő, így semmi nem zökken vagy nyeklik.

Végre itt az idő, hogy valaki tényleg figyelembe veszi a visszajelzéseket! Szerencsére a kormányról való indexelés eltűnt, ami az új Model 3 és S esetében sokak számára csalódást okozott. A gombok helyett a bajuszkapcsoló megmaradt! Igaz, hogy a fényszórókat nem tudjuk vele irányítani, csupán az indexelésre használható, de ne legyünk túl igényesek...

Viszont az irányváltó átkerült ebben is a központi képernyőre... De nagyjából pontosan el tudja találni az autó is, hogy merre szeretnél menni (előre vagy hátra), és maga állítja be az irányt. Az index nagyobb probléma volt, azt gyakrabban használja az ember. Összességében a beltér óriási előrelépés, ahogyan a Model 3-ban is az volt, a jóságérzet megvan.

Az autó egy erőteljes, 75 kWh kapacitású akkumulátorral van felszerelve, amelynek ígéretes hatótávolsága 586 kilométer. Kérdéses, hogy ez mennyire reális, mivel a jármű fogyasztása 19-20 kWh/100 km körül mozog, így valószínűbb, hogy a 400 kilométeres távolság a jobb becslés. Viszont el kell ismerni, hogy az új belső kialakítás révén a hangszigetelés jelentősen javult, és a 0-100 km/h gyorsulás is 1 másodperccel gyorsabb lett, mint az előző modell esetében.

A legkedvezőbb áron elérhető Tesla Model Y ára 18 879 900 forint, amelyért az alap hátsókerekes modellt szerezhetjük be, fehér színben. A kisebb akkumulátorral felszerelt változat kapacitása 60 kWh, és a gyártó által megadott hatótávja 500 kilométer. Ha viszont a nagyobb akkumulátoros, hátsókerekes verzióra vágyunk, annak alapára 20 569 900 forint.

Az általunk vizsgált összkerekes Long Range modell ára legalább 21 681 900 forint. Tesztautónk Stealth Grey színe további 493 ezer forintot jelent, míg a közel 2,9 millió forintos teljes önvezető rendszerrel a vételár már körülbelül 25,5 millió forintra emelkedik. Ha valaki a fekete helyett inkább fehér belső teret választ, annak még 458 ezer forintot kell hozzácsapnia az alapárhoz.

A méretben hasonló vetélytársak közül a Kia EV6 alapára 17 549 000 forint, az elektromos Ford Mustang Mach-E legekevesebb 19 500 000 forint, az új Exploler pedig 17 050 000 forinttól kapható legkevesebb. De ebben a kategóriában játszik a Hyundai Ioniq 5, amit most 16 299 000 forintos alapáron kínálnak, de a Volkswagen ID.4 is megvehető 14 989 999 forintért legkevesebb. Vagy ott van a konszernből az új Skoda Enyaq 16 398 999 forintos alapárral. Szóval a merítés nagy, aki élvezi a minimál-dizájnt és a letisztult megoldásokat, valamint a flottul működő szoftvert, annak ajánlható a Model Y.

Related posts