A világ figyelme továbbra is Donald Trump vámintézkedései körül forog, miközben a Northvolt új lehetőségeket kap a fejlődésre - íme, mi történt a 15. héten.


A válság és a terjeszkedés párhuzamosan alakítja az autóipar jövőjét. Miközben az Egyesült Államok vámintézkedései globális következményeket hoznak, a kínai gyártók új márkák és innovatív technológiák révén próbálnak betörni az európai piacra. A Northvolt jövője továbbra is bizonytalan, míg Debrecen látványos gyártási bővülése révén egyre inkább az iparág egyik központi szereplőjévé válik. Összegyűjtöttük a legfrissebb eseményeket a járműipar világából; a kiemelt témákra kattintva további részleteket olvashat.

Az Egyesült Államokban áprilisi hónapban bevezetett 25%-os importvám komoly hatásokat gyakorol a globális autóiparra. Egy újonnan készült elemzés alapján az amerikai autógyártók költségei 2025-re akár 108 milliárd dollárral is növekedhetnek. Ebből a hatalmas összegből 42 milliárd dollárt a Ford, a GM és a Stellantis közös terhei tesznek ki.

A gyártók eltérően reagálnak: a BMW bővíti dél-karolinai gyárát, míg az Audi és a Jaguar Land Rover szünetelteti amerikai exportját. A Nissan visszavonja egyes mexikói gyártású modellek rendelhetőségét, miközben növeli az USA-ban gyártott modellek számát.

A Stellantis nehéz helyzetbe került: nemcsak a költségek nőttek, de már az Alfa Romeo és a Maserati eladását is fontolgatják. Emellett leállították a Leapmotorral közös T03 modell lengyelországi gyártását, és új helyszínt keresnek. A Volkswagen első negyedéves nyeresége visszaesett, az új vámok hatását még nem számolták bele. Közben a Stellantis jelezte: kész részben átvállalni a beszállítók vámköltségeit, ha azok csökkentik kitettségüket.

Trump időközben 90 napos haladékot adott egyes országoknak - köztük az EU-nak - a nem autóipari vámok bevezetésére, de az autókra vonatkozó tarifák továbbra is érvényben maradtak. A gyártók válaszokat keresnek, miközben a versenyképesség és a munkahelyek forognak kockán.

A kínai autóipar expanziója Európában egyre markánsabbá válik, és új piaci szegmensek meghódítására törekszik. A BYD bejelentette, hogy elindítja prémium vonalát Denza néven, amelynek célja, hogy a BMW és a Mercedes-Benz számára is komoly versenytársat jelentsen. Az első modell, a Z9 GT, egy lenyűgöző 1000 lóerős, tisztán elektromos sportkombiként érkezik, várhatóan 2025 végén debütál, majd 2026 elején egy plug-in hibrid verzióval is bővül a termékpaletta. A gyártási folyamat továbbra is Kínában zajlik, de a BYD magyarországi gyára már 2025 októberében megkezdi működését, míg Törökországban 2026 márciusában nyílik meg egy új üzem. A két gyártási egység éves kapacitása akár 500.000 járműig is elérheti.

A technológiai fejlődés az elektromos autózás területén folyamatosan előrehalad: a világ legnagyobb akkumulátorgyártója, a CATL, jelenleg tárgyalásokat folytat a Nio Power többségi részesedésének megszerzéséről. A Nio Power már több mint 3000 akkucsere-állomást üzemeltet Kínában, szolgáltatásait pedig nemcsak a Nio, hanem más gyártók, például a Tesla és a BYD is igénybe veszik. A CATL ambiciózus célja, hogy a jövőben a hagyományos benzinkutak helyét egyre inkább az akkucsere-állomások vegyék át. Ennek érdekében a Sinopec állami olajvállalattal együttműködve 10.000 új állomás megvalósítását tervezik, amelyek közül legalább 500 már az idei évben elkészülne.

A svéd akkugyártó, a Northvolt, amely a csőd szélére került, egyre inkább a figyelem középpontjába kerül. Iparági források szerint olyan neves vállalatok, mint a Bosch és a Mercedes-Benz képviselői is felbukkantak a cég skellefteåi gyáránál. Noha hivatalos bejelentés még nem történt, a repülési adatok és belső információk alapján egyre többen spekulálnak egy lehetséges felvásárlás lehetőségéről.

A Mercedes tagadja a terjeszkedési szándékot, a Bosch pedig nem kommentálta a híreszteléseket - ugyanakkor korábbi, akkumulátorgyártástól való elzárkózását már korábban felülírta az új menedzsment. A Northvolt által gyártott lítium-prizmás cellák megegyeznek a Mercedes új CLA modelljéhez tervezett típusokkal, ami technológiai átfedésre utalhat.

A Scania első hivatalos értékesítése során jelentős lépést tett: a Volkswagen Csoporthoz tartozó haszongépjármű-gyártó a Northvolt nehézipari akkumulátorokat előállító részlegét vásárolta meg. Az üzlet keretein belül körülbelül 260 munkavállaló, egy lengyel gyártóüzem és egy svéd fejlesztőközpont is a Scania irányítása alá került. Ez a stratégiai döntés összhangban áll a vállalat célkitűzésével, miszerint szeretné megerősíteni pozícióját az elektromos off-road járművek piacán.

Debrecen tovább erősíti pozícióját az ipari és autóipari központok térképén: két új gyártóüzemet és logisztikai egységet is átadtak a városban, amelyek kulcsszerepet játszanak a térség gazdasági fejlődésében és az autóipari beszállítói hálózat bővítésében.

A Sensirion Hungary Kft. második debreceni gyártóegysége és új logisztikai központja 4,5 milliárd forintos beruházással valósult meg, a SZINORG és a XANGA csoport közös vállalata, a WX Sharing Kft. közreműködésével. A hétezer négyzetméteres fejlesztés része egy 1600 m²-es raktárközpont és egy kétszintes, 5000 m²-es gyártócsarnok, amely modern irodákkal, oktatótérrel és tetőkávézóval is rendelkezik. A létesítmény teljesen fosszilis energia-mentes működésre készült, geotermikus fűtéssel és napelemes rendszerrel. A cég érzékelőit egészségügyi és autóipari felhasználásra is gyártja.

Egy különleges mérföldkőhöz érkezett a ZF Chassis Modules Hungary Kft., hiszen megnyitotta új gyárát, amely a BMW debreceni üzemének kiemelt futómű-beszállítójaként fog működni. A 7,5 milliárd forintos beruházás keretében létrejövő létesítmény 220 új munkahelyet teremt, ezzel hozzájárulva a helyi gazdaság fejlődéséhez. Az új gyárban a gyártási folyamat teljesen automatizált, így a végső kapacitás elérheti az óránkénti 35 futóművet. A sorozatgyártás 2025 augusztusában kezdődik, és a termeléshez több mint 60 beszállítótól származó közel 500 különböző alkatrészt használnak fel.

Related posts