Valódi támogatás a felzárkózási folyamatban
A Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem Tanárképző Intézete által rendezett konferencián bemutatták a RESCUR nemzetközi rezilienciafejlesztő program erdélyi adaptációjának eddigi eredményeit, kiemelten a roma gyermekekre fókuszálva. Az óvodások és kisiskolások számára készült programot egy máltai egyetem, együttműködve öt másik felsőoktatási intézménnyel, 2015-ben indította el, majd 2022-ben modernizálták. A kezdeményezés célja a szocioemocionális készségek erősítése, továbbá olyan tudásanyag megosztása, amely a rugalmas alkalmazkodást segíti elő.
A jelenlegi tanév során 12 pedagógus vállalta, hogy a program magyar nyelvű verzióját alkalmazza, és már folyamatban van a tapasztalatok kiértékelése - mondta dr. Lazsádi Csilla, a Babeș-Bolyai Tudományegyetem Pedagógia és Alkalmazott Didaktikai Intézetének adjunktusa. Különösen hangsúlyozta, hogy a gyermekek körében a program népszerűsége kiemelkedő. A szülők viszont vegyes érzésekkel viseltetnek a kezdeményezés iránt. Fontos lenne, hogy a diákok szülei is aktívan részt vegyenek a programban; van, ahol ezt pedagógusi ösztönzés nyomán sikerült elérni, és azóta a szülők is élvezettel vesznek részt a foglalkozásokon. Ugyanakkor a bevonás nem mindenhol volt zökkenőmentes, például az írástudatlanság miatt. Dr. Lazsádi Csilla arról is beszélt, hogy a programon belül még mindig akadnak olyan elemek, amelyeket finomítani szükséges. Vannak olyan kifejezések, amelyek az angol nyelvben természetesnek számítanak, ám a magyar gyermekek számára nem mindig érthetők. Ezen kívül bizonyos mesék és játékok is átdolgozásra szorulnak, hogy még inkább megfeleljenek az erdélyi diákok igényeinek és érdeklődésének.
Tálas Ferenc, a marosvásárhelyi Szivárvány Iskola tanítója megosztotta tapasztalatait az osztályában tanuló 26 roma gyermekkel kapcsolatban. Az első képzés után sok fontos kérdés fogalmazódott meg benne arról, hogyan tudja hatékonyan alkalmazni a tanult módszereket a saját csoportjában. A kisebb léptékű, egyszerűsített megközelítések jól működnek, így megállapítható, hogy a roma gyerekek esetében is eredményesek lehetnek, ha a tananyagot közelebb hozzák az ő kultúrájukhoz. Tálas Ferenc hangsúlyozta, hogy az osztály élvezi a gyakorlatokat, és a következő lépés az lesz, hogy a programot az egész iskolára kiterjesszék, ami jelentős támogatást nyújt a diákok felzárkózásához.
Erdély különböző régióiban számos pedagógus találkozik azzal a kihívással, hogy a roma közösségek gyakran elszigetelten és diszkrét hátrányokkal küzdve élnek és tanulnak. Azonban örvendetes, hogy léteznek elkötelezett szakemberek, akik észreveszik ezt a problémát, és támogatják a tanárok munkáját - emelte ki Tálas Ferenc.
A pedagógusok körében tapasztalható egyfajta szorongás, amikor a hátrányos helyzetű közösségek oktatásáról és felzárkóztatásáról van szó. Az ismeretlentől való félelem gyakran gátolja a kezdeményezéseket. A RESCUR program célja azonban éppen az, hogy támogassa és integrálja a veszélyeztetett, kiszolgáltatott helyzetben lévő embereket - mondta dr. Lazsádi Csilla. Tálas Ferenc hozzáfűzte, hogy elengedhetetlen, hogy az oktatáspolitika szakemberei irányt mutassanak a pedagógusoknak a program keretein belül. Ezzel lehetőség nyílna a szegregáció csökkentésére, és arra, hogy a pedagógusok nagyobb mértékben foglalkozzanak a hátrányos helyzetű közösségekkel, ezzel elősegítve a felzárkóztatás folyamatát.
A RESCUR program hangsúlyozza a másság elfogadásának jelentőségét, valamint a multi- és interkulturalitás szerepét az oktatási környezetben. Ezen kívül arra is felhívja a figyelmet, hogy az oktatási rendszernek kiemelt figyelmet kellene fordítania a hátrányos helyzetű diákokra, hiszen ők is megérdemlik a támogatást és a lehetőséget, hogy teljes potenciáljukat kiaknázhassák.