Kiderült egy hatalmas történelmi botrány, amelybe a legnagyobb vállalatok mind belekeveredtek.

A jelentős AI-vállalatok, mint például a Meta, az OpenAI, a Microsoft, a DeepSeek és az Anthropic, eddig titokban tartották, hogy milyen típusú adatokat használnak az AI-modellek fejlesztéséhez.
Az ICMP bizonyítékaival azonban most új szakaszba lépett a zeneipar és az AI-cégek konfliktusa: globális harcot indíthatnak a kiadók és a szerzők.
A begyűjtött bizonyítékok alapján olyan világsztárok művei kerültek be az AI-adatbázisokba, mint a The Beatles, Beyoncé, Bob Dylan, Mariah Carey, Ed Sheeran, The Weeknd vagy Elton John - írja a Media Future.
A Suno és az Udio zenegeneráló mesterséges intelligencia alkalmazások a YouTube platformról gyűjtöttek adatokat, míg az OpenAI, a Google, a Meta, az X, az Anthropic és a DeepSeek is részt vett a folyamatban. Emellett a Midjourney képalkotó AI adatbázisában albumborítók is fellelhetők.
Sokszor hallani az AI-cégektől, hogy a tanítási folyamat során alkalmazott anyagok a fair use elvének keretein belül mozognak. Ez a jogi fogalom azonban csupán az Egyesült Államokban van érvényben, az Európai Unióban viszont nem található meg hasonló szabályozás.
Egy másik nézőpontból megközelítve, az EU AI Act rendelete sem kínál világos iránymutatást: a forrás szerint a betanításhoz felhasznált anyagok esetében elméletileg érvényes a szerzői jog, ám nem minden jogvédett tartalom felhasználása minősül automatikusan jogsértőnek.
Mindenesetre a nyilvánosan hozzáférhető adatok, a betanításhoz mindenki számára elérhető adathalmaz-gyűjtemények, publikált kutatási tanulmányok, kiszivárgott adatok és független AI-szakértők elemzései alapján az ICMP a jogsértést bizonyítottak látja.
A szövetség igazgatója, John Phelan szerint ez a bizonyos jogsértés naponta tízmilliós nagyságrendben történik.
A bizonyítékokra hivatkozva a három legnagyobb kiadó, a Universal, a Warner és a Sony közösen perelte be a Sunót és az Udio-t. Az Anthropic ellen a Universal Publishing, a Concord és az ABKCO indított pert engedély nélkül használt dalszövegekre hivatkozva.
Egy másik nézőpontból azonban már körvonalazódik a megoldás: Elizabeth Moody, a Granderson Des Rochers digitális média szakjogásza együttműködik a kiadók és jogkezelők szervezeteivel, mint például a húszezer független kiadót képviselő Merlin, valamint a nagy nemzetközi zenekiadó és jogkezelő Kobalt. E partnerségek révén több AI-cég is licencmegállapodást kötött, lehetővé téve, hogy a zenészek folyamatos jogdíjban részesüljenek az általuk betanításra használt dalaik után.